A közösségi médiában számos olyan lehetőség rejlik, amit szakmai, álláskeresési szempontból is érdemes kihasználni. Egyre többen használják arra ezeket a platformokat, hogy a hétvégi bulin készült képek mellett professzionális oldalukat is megmutassák. Nem könnyű műfaj, nem egyszerű megtalálni az egészséges egyensúlyt a láthatóság és az irritáló magamutogatás között, de érdemes próbálkozni.
A közösségi médiának többek között megvan az az előnye, hogy egy barátságosabb, sokrétűbb képet nyújthatsz magadról a külvilág számára. Egy ilyen portfólió sokkal többet mutathat meg szakmai hozzáértésünkről és személyes kompetenciánkról, mint egy hagyományos Word vagy PDF dokumentum. Használhatsz különböző multimédiás felületeket, feltölthetsz referenciákat, bővebben kitérhetsz eddigi munkáidra. A közösségi média ugyanakkor egy egészen más irányt ad az álláskeresésnek: azzal, hogy láthatóvá teszed magad, könnyebben megtalálhat az, aki állást kínál vagy tud egy olyan lehetőségről, ami számodra testhezálló lenne.
Kapcsolatépítés és önmarketing
Hol és hogyan érdemes szerepelni a közösségi médiában, ha szakmai profilunkat is szívesen hangoztatnánk? Kezdjük a sort a Facebookkal. Már itthon is egyre szélesebb bázissal rendelkező közösségi portálon lehetőséged van arra, hogy felsorold munkahelyeidet, végzettségedet, illetve olyan oldalakat követhetsz, amik szakmai érdeklődésedet tükrözik. A Facebook azonban sokak számára inkább a privát élet fóruma, sokan korlátozzák profiljuk láthatóságát az idegenek számára. Ha viszont feloldjuk ezt a korlátozást, akkor figyelni kell arra, hogy miket teszünk fel profilunkra, milyen képet kommunikálunk magunkról. Érdemes tehát átgondolni, hogy milyen más csatornák lehetnek alkalmasak még a Facebookon kívül.
Professzionális közösségi háló, ahol szakmai kapcsolatainkat gyűjthetjük egy csokorba és így az ő kapcsolataikat is megismerhetjük, bővíthetjük kapcsolati hálónkat és megtalálhatjuk azokat a cégeket és személyeket, akik szakmailag relevánsak számunkra. Feltöltheted önéletrajzod, kérhetsz magadról ajánlást és egy teljes szakmai profilt építhetsz fel. Jelenleg elsősorban a nemzetközi szintéren használják ezt a fórumot jellemzőbben, de a magyarok körében is kezd egyre elterjedtebbé válni.
A Twitter sokak számára egy érdekes mumus, amiről nem tudják igazán, hogy mire is lehet használni. A bejegyzések hossza korlátozott, 140 karakter, amibe csak igazán lényeges hívószavak vagy egy érdekes cikkhez, videóhoz tartozó link férnek bele. Sokan tehát cégeket, szakmai fórumokat követnek, így olyanok is rájuk találhatnak, akik hasonló érdeklődésűek.
Blog
A blog kiváló lehet arra, hogy egy saját felületünk legyen az önmarketingre. Bejegyzéseinkben szakmai rátermettségünkről tehetünk tanúbizonyságot és a követők között előfordulhatnak potenciális munkaadók is. Adjunk a blognak egy ránk jellemző, profi designt, tüntessük fel elérhetőségeinket és írjunk magunkról néhány lényegre törő, figyelemfelkeltő sort.
YouTube
A bátrabbak belevághatnak még különlegesebb ötletekbe. Természetesen nagyban függ attól, hogy milyen területen keresünk állást. A kreatívabb szakmákhoz illenek igazán a multimédiás, figyelemfelkeltő eszközök, mint például egy YouTube videó vagy egy audio kommentár. Létrehozhatsz egy YouTube csatornát, amit saját stílusod szerint átszínezhetsz, háttérképet állíthatsz be, ahova feltöltheted a bemutatkozó videódat. A videók nagy előnye az, hogy nagy hatást érhetnek el és, a másik fél szórakoztató módon ismerhet meg minket. A csatornának nem feltétlenül kell nyilvánosnak lennie. Beállíthatod úgy is, hogy csak a te számodra legyen látható, és ha valakivel szeretnéd megosztani, akkor egyszerűen elküldöd neki a videó linkjét.
Használd azokat a csatornákat, amik a leginkább illenek hozzád, és meglátod majd, hogy sokkal többen fogják tudni, hogy mivel is foglalkozol, mi az érdeklődésed, és emiatt több ajánlat talál majd meg a jövőben. A kapcsolatok építéséhez idő kell, de megéri ebbe időt és energiát fektetni.