Munkavállalói elégedettség: mennyit számítanak az egyes juttatások?

by | febr 7, 2023 | kiemelt-4, Munkaadók - HR Blog

Napjainkban újabbnál újabb eszközök kínálkoznak a munkavállalói elégedettség növelésére. Sok vonzó álláshirdetés tünteti fel az anyagi és az azon kívüli juttatásait, és minden olyan hívogató, egyedi erősségét, ami megkülönbözteti őt a többi munkáltatótól, és ami minden bizonnyal növeli a jelenlegi és jövőbeli munkatársak minél hosszabb távú hűségét a cég iránt.

Vajon számszerűsítve mennyire tartják fontosnak a dolgozók a kutyabarát irodát, vagy éppen a home office lehetőségét? Ezt és még sok más motiváció növelő megoldást összegyűjtve készítettünk egy átfogó kutatást, melyben csoportokra osztva elemeztük az egyes eszközök tényleges fontosságát és hatékonyságát.

munkavállalói elégedettség

A munkavállaló elégedettség felmérés részletei

A kutatásban 200 munkavállaló vett részt, vegyes eloszlásban az életkor és a foglalkozás tekintetében. A babyboomertől egészen a Z generációig minden korosztály szép számban formálta véleményével az eredményeket, ugyanígy a beosztás tekintetében a kitöltők között szerepeltek betanított munkások, vállalkozók, irodai dolgozók, közép és felsővezetők is.

Tízből öt munkavállaló elégedetlen a fizetésével

Mielőtt felmértük az egyes juttatások értékét, megkérdeztük, a kitöltők általánosságban mennyire elégedettek a bérükkel és az egyéb anyagi juttatásokkal, illetve a munkájukkal, amivel nap mint nap foglalkoznak.

Ez alapján a fizetés nagyjából fele-fele arányban szerepelt jól, leginkább a betanított / könnyű fizikai munkát végző dolgozók azok, akik nagyrészt vagy teljesen elégedetlenek ezen a téren, de egészen sok felsőfokú végzettséggel rendelkező, nem vezetői vagy éppen középvezetői munkakörben dolgozóról is elmondható ugyanez. A kettő közötti pozíciókra is inkább az elégedetlenség a jellemző.

A dolgozók nagyrésze nem kap juttatásokat

A béren kívüli juttatásokkal (pl. cafetéria, nyugdíjpénztár, egészségpénztár stb.) azonban már a kitöltők csekély része volt csak megelégedve, legnagyobb részük egyáltalán nem is kap ilyen juttatást, holott nagyban növelné elégedettségét. Mindösszesen 8% jelezte, hogy egyáltalán nem motiválja a béren kívüli anyagi juttatás.

A munkavállalói elégedettség és motivációk

Jó hír, hogy a kitöltők közel fele elégedett azzal a munkakörrel, amit nap mint nap végez, leginkább olyan dolgozók emelték ki ezt, akik rendelkeznek felsőfokú végzettséggel, de nem vezetői pozícióban dolgoznak. Nekik a munkavégzésükhöz így nagyban hozzájárul belső motivációjuk is.

Tőlük kicsit kevesebben voltak azok, akik már gondolkoznak a váltáson vagy aktívan keresnek új munkát. A válaszadók 12%-a jelölte, hogy habár munkáját nem szereti, úgy látja, nincs másra lehetősége. 

A béren kívüli juttatások hozzájárulnak a munkavállalói elégedettség erősítéséhez

Az anyagi és nem anyagi juttatásokat felsorolva megkértük a kitöltőket, hogy fontossági szempontból pontozzák az egyes vonzó lehetőségeket.

Elsőként a béren kívüli anyagi juttatásokról kérdeztük őket, a válaszadók 84%-a szerepeltette fontosnak vagy kiemelten fontosnak az időnkénti bónuszt vagy a 13. havi munkabért, tehát minden olyan esetet, ahol alkalmanként extra fizetésben részesülhet, így ez végzett az első helyen.

Ezt követte a cafetéria 67%-os fontossággal, majd kicsivel lemaradva az egészségügyi juttatások (biztosítás, egészségkártya stb.).

Végső soron a dolgozói ajánlási rendszerről megoszlottak a vélemények: a válaszadók 30%-ának egyáltalán nem motiváló ez a jutalom, és ennél kevesebb, csupán 26%-uk pontozta ezt magasan. 

A munkavállalói elégedettség és az egyéb juttatások kapcsolata

Következő csoportban azokról a juttatásokról érdeklődtünk, amik a cég szempontjából járhatnak anyagi befektetéssel, de nem közvetlenül a dolgozónak fizetve.

Ami első helyre került, azok a jól működő és jó minőségű munkaeszközök (laptop, céges telefon, autó és minden egyéb munkaeszköz), ennek meglétét a válaszadók 90%-a fontosnak találta. Ahol a dolgozók munkaruhát viselnek, ott jelentős részüknek ennek minősége is hozzátartozik a mindennapi elégedettségükhöz.

Megoszlott az értékelése az ingyenes étkezésnek, összességében a többség örülne ennek a kedvező lehetőségnek is.

Azok a tevékenységek, amik nem feltétlen a munkavégzésre és mindennapi rutin tevékenységekre irányulnak, vegyes értékeléseket kaptak, hasonlóan sok embernek fontosak, mint amennyinek egyáltalán nem, így nem emelkednek ki a többihez képest. Ebben szerepeltek az irodai jóllétre vonatkozó juttatások (gyümölcs/pizzanap, kávégép, kikapcsolódási lehetőségek pl. csocsóasztal, masszázs) és a csapatépítő programok.

Kiemelkedően fontos a szakmai fejlődés támogatása

A következő opciók igen kiemelkedőnek bizonyultak, ezek habár anyagi befektetést igényelnek, idővel a munkavállaló fejlődése által akár meg is térülhetnek. Ide tartoznak a szakmai továbbképzések, az előlépési lehetőség és a nem szakmai fejlődést szolgáló segítségnyújtás (pl. nyelvtanulás, jogosítvány stb.). Mindhárom lehetőséget a kitöltők 63-75%-a fontosnak / nagyon fontosnak találja.

Odafigyelést és szervezést igénylő ösztönzők hatása

Végül de nem utolsó sorban azokat az ösztönzéseket vizsgáltuk, amik nem (feltétlen) járnak anyagi befektetéssel a cég részéről, inkább csak odafigyelést és szervezést igényelnek, és a munkavállalói elégedettséget nagyban növelhetik.

A vezetői példamutatás kulcsfontosságú

Elsők között szerepelt a példamutató és elérhető vezető, akihez a munkavállalók bármikor fordulhatnak. Itt fontos megjegyezni, hogy a kitöltők 71%-a a legmagasabb pontszámot adta a fontosságot tekintve, és összességében 86%-uknak inkább fontos, mint átlagos vagy kevésbé fontos szerepe van a munkavégzésben.

A rugalmasság nagyban befolyásolja az elégedettséget

Ezen kívül továbbra is látszik, hogy a mindennapi tényleges feladatkör mennyiben befolyásolja az elégedettséget, ugyanis a válaszadók 83%-ának tesz hozzá az elégedettségéhez, ha van lehetősége abban a feladatkörben lenni, amiben kiemelkedő és szereti is végezni. Emiatt, ha a cég lehetővé teszi és a feladatkörök rugalmasak, érdemes időnként előtérbe helyezni / átalakítani bizonyos tevékenységeket a dolgozóval közösen megbeszélve. Ez nagyban erősítheti a belső motivációt.

Következő, szintén fontos a munkavállalók életében a Home office és a rugalmas munkaidő, a kitöltők 75%-ának jelenleg nagyban növeli (vagy növelné) az elégedettségét, ha van erre lehetőség.

Alkalmazottak részvétele a döntési hozatalban

Nagyjából hasonló fontossággal bír az, ha a munkavállalónak megvan a helye a vállalatban és a maga szerepe a döntési folyamatokban, látja és fontosnak tartja a munkakörét a vállalat életében. Érintheti ez a kisebb felelősségi körrel járó pozíciókat is, így nemcsak a vezetőkre vonatkozik.

Ehhez hasonló, sarkalatos pont a vállalat küldetésével / céljaival való azonosulás, a válaszadók jóval több mint a fele tartja ezt lényegesnek, ezért is fontos, hogy a céges missziót több oldalról is kijelölje a vezetőség olyan módon, hogy abban mindenki meglássa a maga szerepét.

Kiemelt helyen szerepel a család- és gyermekbarát munkahely

Kiemelték továbbá a családos dolgozók a család és gyermekbarát munkahelyet, ez jelenthet akár nyári táboroztatást, családi napokat, vagy akár a szülői értekezletekhez és egyéb alkalmi eseményekhez való rugalmas hozzáállást.

Állatbarát munkahely: meglepő eredmények a válaszadók körében

Meglepő módon, habár sok cég tünteti fel az álláshirdetésében az állat/kutyabarát munkahelyet, a válaszadók 52%-a ennek a legalacsonyabb pontszámot adta és alig 20%-uk jelölte fontosnak, vagyis a többségnek ez egyáltalán nem tesz hozzá az elégedettségéhez.

A munkavállalói elégedettséghez a kulcs a betanulás és beilleszkedés segítése

Végül az egyik legkiemelkedőbb eredményt a betanulás és a folyamatos beilleszkedés segítése kapta, ezért, ha a fenti megoldásokat bármilyen szervezeti ok miatt nincs lehetőség bevezetni, akkor is erre minden cégnek nagyobb hangsúlyt tanácsos fektetni, ugyanis a válaszadók 85%-a jelölte fontosnak vagy kiemelkedően fontosnak.

Új megközelítések és trendek: időt kell szánni a munkavállalói elégedettség egyéni megértésére

Összességében elmondható, hogy ami néhány éve még hívogatónak vagy egyedinek számított, az ma már nem garantált, hogy megtartotta valódi értékét a dolgozók szemszögéből. Az utolsó blokkban leírtakat érdemes minden cégnek fontolóra venni, főleg, ha bármilyen okból kifolyólag jelenleg nem tudnak anyagi befektetéssel járó juttatásokat adni.

A kutatás kérdésein kívül még kaptunk további tippeket, és ezek leginkább az emberi megbecsülésre, elismerésre, visszajelzésre vonatkoztak. Többen kiemelték, hogy a kommunikációval több oldalról is gondok vannak, lehetne egy megbízható kommunikációs csatorna, vagy megnyugtató lenne sokszor a megfelelő konfliktuskezelés, bánásmód, egymásra figyelés.

Ebből is látszik, hogy habár vannak egybehangzó vélemények a motivációról, a különböző személyiségű és életkorú dolgozók rövid és hosszútávú céljai, motivációi egyénenként eltérnek egymástól. Ezek megismerésében sokat segíthet egy egyéni beszélgetés vagy a visszajelzés kérése bármilyen platformon.

Találd meg álmaid állását egy kattintásra! Látogass el a www.cvonline.hu oldalunkra és böngéssz a több ezer álláslehetőség között!

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.