Napjainkban újabbnál újabb eszközök kínálkoznak a munkavállalói elégedettség növelésére. Sok vonzó álláshirdetés tünteti fel az anyagi és az azon kívüli juttatásait, és minden olyan hívogató, egyedi erősségét, ami megkülönbözteti őt a többi munkáltatótól, és ami minden bizonnyal növeli a jelenlegi és jövőbeli munkatársak minél hosszabb távú hűségét a cég iránt.
Vajon számszerűsítve mennyire tartják fontosnak a dolgozók a kutyabarát irodát, vagy éppen a home office lehetőségét? Ezt és még sok más motiváció növelő megoldást összegyűjtve készítettünk egy átfogó kutatást, melyben csoportokra osztva elemeztük az egyes eszközök tényleges fontosságát és hatékonyságát.
A munkavállaló elégedettség felmérés részletei
A kutatásban 200 munkavállaló vett részt, vegyes eloszlásban az életkor és a foglalkozás tekintetében. A babyboomertől egészen a Z generációig minden korosztály szép számban formálta véleményével az eredményeket, ugyanígy a beosztás tekintetében a kitöltők között szerepeltek betanított munkások, vállalkozók, irodai dolgozók, közép és felsővezetők is.
Tízből öt munkavállaló elégedetlen a fizetésével
Mielőtt felmértük az egyes juttatások értékét, megkérdeztük, a kitöltők általánosságban mennyire elégedettek a bérükkel és az egyéb anyagi juttatásokkal, illetve a munkájukkal, amivel nap mint nap foglalkoznak.
Ez alapján a fizetés nagyjából fele-fele arányban szerepelt jól, leginkább a betanított / könnyű fizikai munkát végző dolgozók azok, akik nagyrészt vagy teljesen elégedetlenek ezen a téren, de egészen sok felsőfokú végzettséggel rendelkező, nem vezetői vagy éppen középvezetői munkakörben dolgozóról is elmondható ugyanez. A kettő közötti pozíciókra is inkább az elégedetlenség a jellemző.
A dolgozók nagyrésze nem kap juttatásokat
A béren kívüli juttatásokkal (pl. cafetéria, nyugdíjpénztár, egészségpénztár stb.) azonban már a kitöltők csekély része volt csak megelégedve, legnagyobb részük egyáltalán nem is kap ilyen juttatást, holott nagyban növelné elégedettségét. Mindösszesen 8% jelezte, hogy egyáltalán nem motiválja a béren kívüli anyagi juttatás.
A munkavállalói elégedettség és motivációk
Jó hír, hogy a kitöltők közel fele elégedett azzal a munkakörrel, amit nap mint nap végez, leginkább olyan dolgozók emelték ki ezt, akik rendelkeznek felsőfokú végzettséggel, de nem vezetői pozícióban dolgoznak. Nekik a munkavégzésükhöz így nagyban hozzájárul belső motivációjuk is.
Tőlük kicsit kevesebben voltak azok, akik már gondolkoznak a váltáson vagy aktívan keresnek új munkát. A válaszadók 12%-a jelölte, hogy habár munkáját nem szereti, úgy látja, nincs másra lehetősége.
A béren kívüli juttatások hozzájárulnak a munkavállalói elégedettség erősítéséhez
Az anyagi és nem anyagi juttatásokat felsorolva megkértük a kitöltőket, hogy fontossági szempontból pontozzák az egyes vonzó lehetőségeket.
Elsőként a béren kívüli anyagi juttatásokról kérdeztük őket, a válaszadók 84%-a szerepeltette fontosnak vagy kiemelten fontosnak az időnkénti bónuszt vagy a 13. havi munkabért, tehát minden olyan esetet, ahol alkalmanként extra fizetésben részesülhet, így ez végzett az első helyen.
Ezt követte a cafetéria 67%-os fontossággal, majd kicsivel lemaradva az egészségügyi juttatások (biztosítás, egészségkártya stb.).
Végső soron a dolgozói ajánlási rendszerről megoszlottak a vélemények: a válaszadók 30%-ának egyáltalán nem motiváló ez a jutalom, és ennél kevesebb, csupán 26%-uk pontozta ezt magasan.
A munkavállalói elégedettség és az egyéb juttatások kapcsolata
Következő csoportban azokról a juttatásokról érdeklődtünk, amik a cég szempontjából járhatnak anyagi befektetéssel, de nem közvetlenül a dolgozónak fizetve.
Ami első helyre került, azok a jól működő és jó minőségű munkaeszközök (laptop, céges telefon, autó és minden egyéb munkaeszköz), ennek meglétét a válaszadók 90%-a fontosnak találta. Ahol a dolgozók munkaruhát viselnek, ott jelentős részüknek ennek minősége is hozzátartozik a mindennapi elégedettségükhöz.
Megoszlott az értékelése az ingyenes étkezésnek, összességében a többség örülne ennek a kedvező lehetőségnek is.
Azok a tevékenységek, amik nem feltétlen a munkavégzésre és mindennapi rutin tevékenységekre irányulnak, vegyes értékeléseket kaptak, hasonlóan sok embernek fontosak, mint amennyinek egyáltalán nem, így nem emelkednek ki a többihez képest. Ebben szerepeltek az irodai jóllétre vonatkozó juttatások (gyümölcs/pizzanap, kávégép, kikapcsolódási lehetőségek pl. csocsóasztal, masszázs) és a csapatépítő programok.
Kiemelkedően fontos a szakmai fejlődés támogatása
A következő opciók igen kiemelkedőnek bizonyultak, ezek habár anyagi befektetést igényelnek, idővel a munkavállaló fejlődése által akár meg is térülhetnek. Ide tartoznak a szakmai továbbképzések, az előlépési lehetőség és a nem szakmai fejlődést szolgáló segítségnyújtás (pl. nyelvtanulás, jogosítvány stb.). Mindhárom lehetőséget a kitöltők 63-75%-a fontosnak / nagyon fontosnak találja.
Odafigyelést és szervezést igénylő ösztönzők hatása
Végül de nem utolsó sorban azokat az ösztönzéseket vizsgáltuk, amik nem (feltétlen) járnak anyagi befektetéssel a cég részéről, inkább csak odafigyelést és szervezést igényelnek, és a munkavállalói elégedettséget nagyban növelhetik.
A vezetői példamutatás kulcsfontosságú
Elsők között szerepelt a példamutató és elérhető vezető, akihez a munkavállalók bármikor fordulhatnak. Itt fontos megjegyezni, hogy a kitöltők 71%-a a legmagasabb pontszámot adta a fontosságot tekintve, és összességében 86%-uknak inkább fontos, mint átlagos vagy kevésbé fontos szerepe van a munkavégzésben.A rugalmasság nagyban befolyásolja az elégedettséget
Ezen kívül továbbra is látszik, hogy a mindennapi tényleges feladatkör mennyiben befolyásolja az elégedettséget, ugyanis a válaszadók 83%-ának tesz hozzá az elégedettségéhez, ha van lehetősége abban a feladatkörben lenni, amiben kiemelkedő és szereti is végezni. Emiatt, ha a cég lehetővé teszi és a feladatkörök rugalmasak, érdemes időnként előtérbe helyezni / átalakítani bizonyos tevékenységeket a dolgozóval közösen megbeszélve. Ez nagyban erősítheti a belső motivációt.
Következő, szintén fontos a munkavállalók életében a Home office és a rugalmas munkaidő, a kitöltők 75%-ának jelenleg nagyban növeli (vagy növelné) az elégedettségét, ha van erre lehetőség.
Alkalmazottak részvétele a döntési hozatalban
Nagyjából hasonló fontossággal bír az, ha a munkavállalónak megvan a helye a vállalatban és a maga szerepe a döntési folyamatokban, látja és fontosnak tartja a munkakörét a vállalat életében. Érintheti ez a kisebb felelősségi körrel járó pozíciókat is, így nemcsak a vezetőkre vonatkozik.
Ehhez hasonló, sarkalatos pont a vállalat küldetésével / céljaival való azonosulás, a válaszadók jóval több mint a fele tartja ezt lényegesnek, ezért is fontos, hogy a céges missziót több oldalról is kijelölje a vezetőség olyan módon, hogy abban mindenki meglássa a maga szerepét.
Kiemelt helyen szerepel a család- és gyermekbarát munkahely
Kiemelték továbbá a családos dolgozók a család és gyermekbarát munkahelyet, ez jelenthet akár nyári táboroztatást, családi napokat, vagy akár a szülői értekezletekhez és egyéb alkalmi eseményekhez való rugalmas hozzáállást.
Állatbarát munkahely: meglepő eredmények a válaszadók körében
Meglepő módon, habár sok cég tünteti fel az álláshirdetésében az állat/kutyabarát munkahelyet, a válaszadók 52%-a ennek a legalacsonyabb pontszámot adta és alig 20%-uk jelölte fontosnak, vagyis a többségnek ez egyáltalán nem tesz hozzá az elégedettségéhez.
A munkavállalói elégedettséghez a kulcs a betanulás és beilleszkedés segítése
Végül az egyik legkiemelkedőbb eredményt a betanulás és a folyamatos beilleszkedés segítése kapta, ezért, ha a fenti megoldásokat bármilyen szervezeti ok miatt nincs lehetőség bevezetni, akkor is erre minden cégnek nagyobb hangsúlyt tanácsos fektetni, ugyanis a válaszadók 85%-a jelölte fontosnak vagy kiemelkedően fontosnak.
Új megközelítések és trendek: időt kell szánni a munkavállalói elégedettség egyéni megértésére
Összességében elmondható, hogy ami néhány éve még hívogatónak vagy egyedinek számított, az ma már nem garantált, hogy megtartotta valódi értékét a dolgozók szemszögéből. Az utolsó blokkban leírtakat érdemes minden cégnek fontolóra venni, főleg, ha bármilyen okból kifolyólag jelenleg nem tudnak anyagi befektetéssel járó juttatásokat adni.
A kutatás kérdésein kívül még kaptunk további tippeket, és ezek leginkább az emberi megbecsülésre, elismerésre, visszajelzésre vonatkoztak. Többen kiemelték, hogy a kommunikációval több oldalról is gondok vannak, lehetne egy megbízható kommunikációs csatorna, vagy megnyugtató lenne sokszor a megfelelő konfliktuskezelés, bánásmód, egymásra figyelés.
Ebből is látszik, hogy habár vannak egybehangzó vélemények a motivációról, a különböző személyiségű és életkorú dolgozók rövid és hosszútávú céljai, motivációi egyénenként eltérnek egymástól. Ezek megismerésében sokat segíthet egy egyéni beszélgetés vagy a visszajelzés kérése bármilyen platformon.