Álláskeresőként sokszor annyira fókuszálunk arra, hogy jól sikerüljön az interjú és végre elhelyezkedjünk, hogy nem vesszük észre a jeleket, melyek azt sugallják, jobb lenne a helyet elkerülni.
A figyelmeztető jelek valószínűleg ott vannak az orrunk előtt, csak annyira el vagyunk foglalva azzal, hogy bebizonyítsuk rátermettségünket, hogy észre sem vesszük őket, vagy tudatosan figyelmen kívül hagyjuk. Nem halljuk meg például, hogy az interjúztató panaszkodik a kollégákra, vagy hogy sokat túlórázik, vagy megbocsáthatónak tartjuk, hogy telefonhívások miatt kétszer is félbeszakítja az interjút.
Amennyiben az állás nagy előrelépést jelentene akár szakmailag akár fizetésben, vagy már nagyon régóta vagyunk munkanélküliek, akkor fokozottak érvényesül a „vakság”. Azonban fontos, hogy ezekkel tisztában legyünk és reálisan lássuk a munkáltatót, ha nem akarunk pár hónap múlva ismét álláskeresővé válni.
A jó hír az, hogy van néhány általános viselkedés, ami felhívhatja a figyelmünket. Ezeket foglaltuk össze lentebb az AOL cikke alapján.
Késik az interjúztató
Néhány perc késés még nem a világ vége. Azonban, ha valaki negyed órát, vagy 20 percet késik, az már más kérdés főképp akkor, ha a megérkezését követően úgy találjuk, hogy nem zavarta különösebben a késése. A pontosság a tisztelet jele.
Az interjú időpontjának többszöri megváltoztatása sem egy jó jel. Az interjúztató valószínűleg túlhajszolt, vagy szervezetlen – szeretnénk olyan körülmények között dolgozni?
Az interjúztató nem olvasta át az önéletrajzod
Amikor a HR-es munkatárs nincs tisztában az előéleteddel, akkor jogosan kérdezhetnéd meg miért is hívott be interjúra. Az a HR-es aki nem hagy időt a CV átolvasására, nem végez megfelelő munkát.
Ideális esetben, a személyzeti munkatárs és a leendő főnök azért hív be az interjúra, mert alaposan átolvasták és átbeszélték az önéletrajzod, motivációs leveled, esetleg megnézték a LinkedIn profilod. Amennyiben ez kimarad, akkor nem fektettek elég energiát a megfelelő jelölt kiválasztásába, vagy csak kétségbeesetten keresik az új embert.
Félreértés a pozíció körül
Néha előfordul, hogy azért hívnak be egy interjúra, mert szimpatikus vagy az önéletrajzod vagy a motivációs leveled alapján és a HR-es ki akarja deríteni milyen munkakörbe passzolnál igazán. Előfordulhat, hogy fel is akarnak venni, de az állás, amelyet kínálnak, nem az ami a megfelelő lenne számodra.
Nem lehet elég indok csupán azért elfogadni egy állást, mert szimpatikus a vállalat, vagy a vezető. Próbáld meg minél részletesebben kideríteni mi lesz a feladatod és hogyan leszel értékelve. Ha nem kapsz világos választ, akkor menj tovább!
Az interjúztató az e-mail üzeneteit olvasgatja
Nagy gorombaság, nem beszélve arról, hogy ha valakit nem érdekel az amit beszélsz, akkor nem sok esély van arra, hogy alkalmazzon.
Nagy fluktuáció a vállalatnál
Az interjú alatt érdemes rákérdezni, hogy miért távozott az előző munkatárs, meddig volt a pozícióban és a vállalatnál. Ha netalán találkoznánk másokkal is, érdemes őket is megkérdezni a karrierútjukról.
Negatív véleményeket hallunk vagy olvasunk a vállalatról
Ha az interjúztató kritizálja a korábbi munkatársat, akinek a helyére keresnek, vagy a saját kollégáit, esetleg a vezetőt vagy magát a vállalatot, akkor azt semmiképp ne vegyük félvállról! Nem túl szakmai, ráadásul nem akarhatunk olyannal együtt dolgozni, aki nem tisztel másokat, vagy képtelen örömet lelni a munkájában.
Interneten is figyeljünk fel az árulkodó negatív hozzászólásokra! Néhány negatív vélemény mindig előfordulhat, hiszen mindig vannak elégedetlen alkalmazottak. Azonban, ha sokat látunk, akkor figyelmeztessük magunkat! Ha sok hasonló negatív szófordulatot látunk, mint a túlórázás, szervezetlenség, akkor a probléma valószínűleg a vállalati kultúrában, vagy a felső vezetésben keresendő, nem pedig az egyik vezetőben.