A régebbi trendek szerint az önállóság, a csapatjátékosság (e kettő nem ellentétes tulajdonság, bár annak tűnik), a rugalmasság, a hatékony kommunikáció, problémamegoldás voltak a legfontosabb készségek.
Ezek fontosságát nem halványítva egyre inkább megjelenik egy új elvárás a leendő munkavállalóval szemben, az a fajta azonosulás a munkahelyi kultúrával, a cég piaci és belső üzeneteivel, amit régóta nem vártak már el dolgozótól. A Google kapcsán új kifejezés is megjelent erre, a „Googleyness”.
Ez készségek és tulajdonságok olyan mixét jelenti, amit nemcsak a Google vár el az alkalmazottaitól, és az alábbiak szerint lehet jól körülírni:
ÉRDEKES: Együttműködés állásközvetítő cégekkel
1. Jól együtt dolgozni másokkal – a korábbi csapatjátékossággal szemben itt már nemcsak az együttműködés jó minőségét várják el, de legyen fontos a csapatjátékosnak a csapat sikere is, és a vállalat sikere is. Nem csak túl kell lenni a feladaton, de annak sikeresnek is kell lenni (eredeti megfogalmazásban: working well with others, ami több, mint a „team-player”)
2. Nagyban gondolkodni – ilyen elvárást eddig nem igazán fogalmaztak meg: de a cég teljes sikere, a termék sikere, az innováció piaci sikere is legyen fontos a munkavállalónak. Régebben talán a hosszútávra tervezés fedte ezt le, de ez most újabb szintet jelent.
3. Kíváncsiság, nyitottság – ilyen elvárást még sosem láttunk álláshirdetésben, és amikor a jó tulajdonságainkra kérdeznek, akkor is furán méregetik a kíváncsi embert. Az új igény mégis az lesz, hogy a világra, az újdonságokra nyitott emberek kellenek, akik új dolgokat tudnak kitalálni akár munkafolyamatokban, akár új termékekben, ügyfelek kezelésében, fontos, hogy érdekelje őket mi miért és hogyan működik. Az elutasító, múlthoz ragaszkodó mentalitás hátránnyá válik. Nem lesz többé érv, hogy „de én az elmúlt 15 évben ezt így csináltam…” A mai eszközöket, lehetőségeket kihasználva, felfedezve kell dolgozni – ez az új elvárás.
4. Problémamegoldás újszerűen – rutinból, tanult panelekből már látott problémákat bárki meg tud oldani, ha van megfelelő tapasztalata, akár csak 1-2 éves is. De a problémát elemezni, többféle szempontból megvizsgálni, majd általánosan jó megoldást találni rá a jövőre nézve is, akár megelőzni, hogy újra előforduljon – ez az új igény. A „tűzoltás” mellett érteni kell a „tűz keletkezésének megelőzéséhez”.
5. Szenvedély – Talán a Google példáját látva értjük meg ezt az elvárást legjobban. Ha a munkája által értéket teremtő munkavállaló ezt szenvedélyesen teszi, az alkotás, még akkor is, ha az „csak” egy munkafolyamat, sokat fog jelenteni, cégnek, egyénnek és a cégen belüli csapatoknak is. Akiben látják a lelkesedést, az akaratot, azt szívesen fogadják a cégek. Ezért továbbra is érvényben van az elvárás, hogy légy lelkes az állásinterjún, de ez a lelkesedés ne csak annak szóljon, hogy „végre lesz egy jó állásom”, hanem annak is, hogy „végre úgy dolgozhatok, hogy ez nekem is, másnak is örömet jelent”.
6. Igény az egyéni fejlődésre – régebben rossz néven vették cégek, ha az álláskereső megfogalmazta az ambícióit, amik túlmutattak azon a munkakörön, feladatkörön, amit épp megpályázott. Manapság az egyéni fejlődés igénye fontossá és értékessé vált (ez valamennyire összefüggésben azzal is, hogy sok szakember hagyta el az országot, és újak kiképzésére van szükség). A specialista vagy vezető dilemmát előre el kell dönteni, és tudatosan haladni az általad kijelölt irány felé.
A legtöbb cég ezeket az elvárásokat még ennyire tisztán nem tudja megfogalmazni Magyarországon, ennek kultúrája most alakul ki. Ellenben, ha ezen készségeket, tulajdonságokat említed meg az állásinterjún és akár már a motivációs leveledben is, amit megtörtént eseteiddel is alátámasztasz, nyerő lehetsz!