Diplomaadó az agyelszívás ellen?

by | okt 17, 2011 | Hírek

Ha a parlament rábólint a felsőoktatási törvény tervezetére, akár évi másfél-kétmillió forintot is fizethetnek az állami ösztöndíjas helyekről kiszoruló egyetemisták. Ugyanakkor azok sem járnának jól, akiket támogatna az állam, mert ha külföldre viszik a tudásukat, ki kell fizetniük az oklevél árát. Az oktatókutató szerint ez minden közgazdasági és oktatáselméleti megközelítéssel szembe megy, de a “diplomaadót” az egyetemisták is logikátlannak tartják.

Mitől függ majd a “diplomaadó”?

Aki külföldre viszi diplomáját, fizessen! – így küzd az agyelszívás ellen a kormány. A várhatóan november elején Parlament elé kerülő felsőoktatási törvény része lesz ugyanis a “diplomaadó” – erősítette meg Dux László a HR Portálnak. Ez annyit jelent, hogy az állam a jövőben szerződést kötne az állami ösztöndíjjal finanszírozott képzésben részt vevő hallgatókkal, így ha ők külföldön vállalnának munkát a diploma megszerzése után, akkor
a képzés költségét vissza kellene fizetniük. – A törvény várhatóan 2012 szeptemberétől lép életbe. A szerződések pontos tartalmi meghatározása azonban még nem történt meg.

A részleteket rendelet szabályozza majd, kidolgozása más tárcákkal közös feladat lesz – mondta a felsőoktatási helyettes államtitkár. Tehát továbbra is homály fedi, hogy mely szakmákban, mennyi ideig kell majd itthon tartózkodni. – Számos szempontot mérlegelünk majd ezek kialakításakor, ilyen lehet a képzés költsége, időtartama, a hazai elhelyezkedés lehetősége és a szakemberhiány is – közölte Dux László. – Viszont a hangsúly nem a visszafizetésen van. Célunk, hogy a végzettek itthon hasznosítsák tudásukat, közvetlenül azt a közösséget szolgálva, amelynek diplomájukat egyrészről köszönhetik. Ettől a lépéstől a közpénzen megszerzett tudás hazai hasznosulását, egyes területeken a szakember elvándorlás csökkentését várjuk. A nemzetközi tapasztalatszerzést, tanulmányokat semmiképpen nem kívánjuk akadályozni – jelentette ki.

Felsőoktatás-finanszírozás – globális és lokális kihívások

A hazai oktatásirányítás a közelmúltban – az átstrukturálódó gazdaság teherviselő – képességének beszűkülése, a közösségi kiadások kemény korlátozottsága következtében – elodázhatatlan lépésekre kényszerült a fejlett európai országokhoz hasonlóan. Egyre nagyobb hangsúly kerül a szervezet-racionalizálás, a finanszírozás és a költséghatékonysági kérdésekre, a térítési díjakkal kapcsolatos politikára, az intézményi gazdálkodási formák korszerűsítésére, a felsőoktatási rendszer hosszú távú szabályozására – fogalmaz állásfoglalásban Dr. Eszik Zoltán.

Az oktatáskutató ugyanakkor úgy látja, ha a piacgazdaság szerves részének tekintjük a felsőoktatást, aszerint kellene irányítani. Noha nem tartja szerencsésnek, hogy a felsőoktatásra fordított közkiadásokat alárendelik az átfogóbb kormányzati politikának, mely az adóterhek csökkentését a közkiadások egyidejű lefaragásával kapcsolja össze, de ezt tudomásul lehet venni.

A külföldi munkavállalás korlátozása pedig például minden (elemi) közgazdasági és oktatáselméleti megközelítéssel szembe megy – véli Eszik Zoltán. Kiemelte: nem egy országot mentettek már meg állampolgárainak a valutában történt hazautalásai. Ezek közül egyesek most – a gazdasági válság idején – is élvezik ennek a kiegyensúlyozó erejét, s jól láthatóan növekednek (pl. Törökország, Lengyelország). Ráadásul – folytatja – a tervezett intézkedések nem szolgálják a felsőoktatás támogatás hatékonyságát sem, mert a rendszer többek között nem biztosítja az átláthatóságot, a hozzáférhetőséget, a széleskörű elfogadottságot, a méltányosságot, és a diverzifikációt.

A diákok fizetésemeléssel állítanák meg az agyelszívást

A megkérdezett hallgatók magasabb fizetés és perspektívák biztosításával akadályoznák meg az elvándorlást, nem a külföldi munka korlátozásával. Úgy vélik, csak előnnyel jár, ha világot lát egy diák. A nyelvtudás, munka-és élettapasztalat mellett szélesedik látókörük, melyet később itthon kamatoztathatnak. Mert miként Dia, a 24 éves ELTE-hallgató fogalmazott: úgy is hazajönnek egy-két év után. A honvágy ugyanis nagyobb húzóerő, mint a nyugati életszínvonal iránti vágy. – Megfelelő, a jelenleginél magasabb fizetésekre nincsen reális esély a gazdaság megerősödése, versenyképességének javulása nélkül. Ez utóbbi viszont csak akkor várható, ha a közpénzen kiképzett szakemberek tudása minél nagyobb mértékben idehaza, vagy ha külföldön, akkor a magyar nemzet, a magyar gazdaság érdekében hasznosul – reagált a magasabb fizetést firtató felvetésekre a helyettes államtitkár.

A 29 éves építőmérnöknek tanuló Edit véleménye szerint jogos, hogy viszonozzák valamivel taníttatásukat a társadalomnak, a módszert azonban abszurdnak nevezte. A végzős BME-hallgató megérti, hogy valahogy itthon kell tartani a diplomásokat, de ő inkább a szellemi munkát végzők fizetésének emelését javasolja. – Tegyék a szellemi munkát végzőket érdekeltté a hazai munkavállalásra! Teljesen aránytalan és igazságtalan, hogy egy szaki többszörösét viszi haza egy orvos fizetésének – fogalmaz Edit, aki azt elismeri, hogy az ő szakmájában viszonylag jól lehet keresni, ettől függetlenül értéktelennek tartja a diplomákat. – Ha 18 éves lennék, sminkmesternek vagy virágkötőnek tanulnék, az egyetemet pedig messze elkerülném – mondja a már évek óta diákmunkát végző BME-hallgató. Edit egyébként nem túl bizakodó a diplomaadó behajtását illetően, hiszen – mint fogalmazott – a diákhitel kifizettetése is akadozik a külföldre pályázóknál.

– Az állam ezen lépése logikátlan és elveszi a fiatalok kedvét a tanulástól, miközben a jövőképüket is lerombolja – kontráz rá az ELTE végzős diákja is. – Örülök, hogy már csak egy szakdolgozat választ el a diplomámtól, mert nem biztos, hogy belevágnék, ha most állnék az egyetem kapujában.

Súlyos következményekkel jár a felsőoktatási törvény

Semjén András közgazdász, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaságtudományi Intézetének főmunkatársa úgy fogalmazott, komoly finanszírozási problémát okoz majd az egyetemeknek és főiskoláknak a változtatások nyomán leapadó hallgatói létszám. A Magyar Rektori Konferencia (MRK) is bírálta a felsőoktatási törvény ezen részét. Bódis József, az MRK elnöke, egyben a Pécsi Tudományegyetem rektora úgy fogalmazott, a legfőbb veszély abban rejlik, hogy ennek hatására a legfelkészültebb diákok jelentős része az állam ilyen irányú szerződési ajánlata helyett kapásból valamelyik külföldi egyetemet választja.

– Hiszen tudjuk, az a hallgató, aki tanulmánya egészét külföldön folytatja, az jellemzően ott is marad – mondta Bódis. A Pécsi Tudományegyetem rektora szerint ennek a kérdésnek minden vonatkozását – jogi, közgazdasági, európai összefüggéseit – alaposan meg kell vizsgálni. – Ezek vizsgálata jelenleg is folyik, az eredmények alapján határozzuk majd meg a részletes szabályozást – reagált Dux László a rektor javaslatára.

HR Portál

Találd meg álmaid állását egy kattintásra! Látogass el a www.cvonline.hu oldalunkra és böngéssz a több ezer álláslehetőség között!

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.