Aki már keresett állást, tapasztalhatta a visszajelzés hiányát, az elhúzódó interjú folyamatot, a három, vagy akár négy, ritkább esetben akár az öt fordulós interjú dömpinget. Sokszor halljuk a kérdést rendezvényeken, állásbörzéken, barátoktól; hogy ennek mi az oka? A következőkben ezt a kérdést szeretném körüljárni.
A felvételi eljárás szerkezete jóformán mindenütt ugyanolyan. Meghatározzák a munkakört, feladnak hirdetést, szűrik az önéletrajzokat, lebonyolítják az interjúkat és kiválasztják a számukra megfelelő személyt.
A munkaerőpiac helyzetét nem szeretném boncolgatni, de tény, hogy sokan keresnek munkát, és egy-egy nyitott pozícióra sok a jelentkező. Kivételek természetesen vannak, de maradjunk a nagy átlagnál.
Két külön helyzetet kell megkülönböztetnünk. Az egyik, amikor egy adott céghez a belső keresést a vállalati HR bonyolítja, és nem adják ki tanácsadó cégnek. A másik esetben megbíznak egy tanácsadó céget, akik megbízástól függően bonyolítják a projektet, de a legtöbb esetben a megbízó cég csak az utolsó körös jelöltekkel találkozik.
A HR-es energiája
Tény, hogy nagy átlagban a cégeknél nagy a fluktuáció, tehát a HR-nek sok időt és energiát kell fordítania a toborzásra és az ezzel kapcsolatos feladatokra. Gondoljunk bele, hogy ha egy asszisztensi pozícióra érkezik 50-100 vagy akár több önéletrajz, és több pozíció fut, akkor ez milyen nagy munka. A visszajelzés hiánya a legtöbbször ebből a helyzetből fakad.
100 CV-ből megnéznek 10-et, és abból megvan az alkalmas jelölt. A többit már meg sem nézik, hanem nekikezdenek a következő keresésnek. Ha nincs automata visszajelző program, akkor manuálisan kell ezt megtenni, ami nagyon sok időt vesz igénybe.
Az állásinterjú után
Az interjúk között eltelt időt és a végleges választ hátráltatja az, hogy nem feltétlenül a HR vezető dönt arról, hogy pl. 3 megfelelő ember közül kit vesznek fel. A szervezet első embere pedig elég elfoglalt szinte minden cégnél, így ez is hátráltatja a határidők betartását.
ÉRDEKES: 4 lépés a sikeres interjúhoz – infografika
Szeretném hangsúlyozni, hogy a HR-t érő kritikáknak van ugyan alapja, de a szakma képviselőit nem az motiválja, hogy kiszúrjanak a jelentkezőkkel. Ez nem érdekük, hiszen ezzel a cég, és a saját renoméjukat is rombolnák.
Álláskeresés során igyekezzünk nem fennakadni azon, ha nem, vagy csak sokkal később kapunk visszajelzést. Folytassuk a jelentkezéseket, és előbb-utóbb a befektetett energiának meglesz a gyümölcse.
Kovács Tamás
HR-tanácsadó