Frissítve: 2019. 05. 07.
A szó maga – nem tükörfordításban – hálózatépítést jelent. És itt nem a közvetlen értékesítői hálózatépítésére kell gondolni! Az online tér kiterjedésével, és a közösségi média rohamos fejlődésével ez a fogalom kezd egyre magasabb szintre emelkedni, és egyre több vállalat ismeri fel a fontosságát. A networking fő célja az új kapcsolatok kiépítése, amelyekkel egy cég vagy magánszemély megalapozhatja növekedését az üzleti világban.
Networkingelni gyakorlatilag bárhol lehet, hiszen csak meg kell szólítani a másik embert. Ugyanakkor az üzleti szférában ennek is van egy bevett útja. Az internet előtt személyes találkozókon tettek szert új kapcsolatokra. Ezek a mai napig működnek, ilyenek például az üzleti reggelik, a meet-upok stb. Ezekre az eseményekre rá kell szánni az időt, és nem ritkán a pénzt is.
Egy egyszerűbb módja a networkingnek a közösségi hálók használata. Személyes kapcsolatok kiépítésére a Facebookot és a Linkedint ajánlom, főleg az utóbbit. Ezen a felületen olyan vezetőt is el lehet érni, akit telefonos vagy személyes megkeresés útján nem.
A legnagyobb előnye viszont a szakmai csoportok létrehozása. Egy szakmába, egy érdeklődési körbe tartozó felhasználók megosztják híreiket, tapasztalataikat. Érdemes minél több ilyenhez csatlakozni, hiszen lehet, hogy egy régóta megoldásra váró problémát két kattintással meg tudunk oldani.
A szakmai konferenciákon a személyes beszélgetések útján is lehet, és véleményem szerint kell is új kapcsolatokat kialakítani. A HR szakma képviselőinek ez nem okoz gondot, hiszen ők főleg emberekkel foglalkoznak, de nyilván nem mindenki egyformán nyitott. Ha esetleg úgy érezzük, hogy nehezünkre esik idegenekkel szóba elegyedni, akkor vigyünk valakit magunkkal, aki megtöri a kezdeti feszültséget, és így simábban megy majd a networking.
Amennyiben megtörtént a névjegykártya csere, akkor az előbb említett közösségi megoldások leegyszerűsítik a kapcsolattartást.
Manapság a felvilágosultabb cégek előkelő helyre teszik a vállalati stratégiában a networkinget. Hiszen mindig szükség van új kapcsolatokra és ügyfelekre egyaránt. Nem titok, hogy főleg a személyes úton történő kapcsolatépítéshez szükséges egyfajta nyitottság és kommunikációs képesség.
Ha úgy érezzük, hogy ezekben hiányt szenvedünk, akkor sem kell elkeseredni, mert ezek tanulható és fejleszthető tulajdonságok!
8+1 tipp, a sikeres kapcsolatépítéshez:
1. Adni vagy kapni? – Fókuszálj arra, hogy te mit tudsz adni a másiknak, milyen olyan lehetőségekről tudsz, amik átsegíthetik őt az aktuális problémáján.
2. Légy mindig jelen! – Beszélgetés közben a partneredre koncentrálj, ne terelődjön el a figyelmed másfelé. Ha sűrűn kérdezel vissza, mert elkalandozol, az az érdektelenségedet mutatja.
3. Figyelj többet, mint amennyit beszélsz! – Jelképesen: két fülünk van és egy szánk, vagyis: kétszer annyit hallgass, mint amennyit beszélsz! Azokkal az emberekkel szeretünk kapcsolatokat kötni, akik érdeklődnek felénk, és meghallgatnak.
4. Gondolkodj hosszú távban! – Ha találkozol valakivel, akivel úgy gondolod, hogy szívesen működnél együtt, ne öntsd rá azonnal az összes ötleted és elképzelésed, ami a fejedben van. Maradj higgadt, kérdezz, és igyekezz hosszú távú együttműködést kialakítani.
5. Ne legyél túlságosan elkötelezett! – Rengeteg embert ismerhetsz meg egy networking rendezvényen. Nem kell mindenkivel tartanod a kapcsolatot, vagy együttműködnöd.
6. Légy őszinte! – Ne tegyél hamis ígéreteket, és ne vállalj olyat, amit nem tudsz teljesíteni, csak azért, hogy kedvesnek és lelkesnek tűnj.
7. Cselekedj azonnal! – Ha sikerül valakivel megállapodnod egy együttműködésben, azonnal öntsd formába, különben meg van az esélye, hogy „elfelejtődik”. Csak vedd elő az okostelefonod, és írj neki egy (emlékeztető) e-mailt, arról, amit megbeszéltetek.
8. Csak azzal foglalkozz, ami valóban érdekel! – Akár üzleti partikról, akár konferenciákról, akár egy kávézásról van szó, csak akkor mondj igent, ha valóban van kedved hozzá. A legjobb üzleti kapcsolatok barátságokon keresztül tudnak megszületni.
+1 Mindig tartsd szem előtt, hogy nem a kapcsolatok száma, hanem azoknak a minősége képvisel értéket. Ne arra törekedj, hogy mindenkit ismerj, hanem arra, hogy azokat ismerd, akiken keresztül mindenkit el tudsz érni!