Bármilyen kapcsolat felbontása általában egy olyan mérlegelési folyamat vége, amelyben a meg nem valósult elvárások, remények, tervek hiánya juttat el minket egy döntésig. Ilyenkor erős érzelmi hatás alatt vagyunk, sokszor akár a realitásérzékünket is elveszítjük. Ez nincs másként akkor sem, ha a munkahelyünkkel szakítjuk meg a kapcsolatunkat, azaz felmondunk.
Ezért nagyon fontos, hogy próbáljuk meg az érzelmeinket valamennyire figyelmen kívül hagyni és ne égessünk fel minden hidat a korábbi munkahelyünkön a felmondás folyamata közben. Mi az, amit mindenképpen kerüljünk a felmondás előtt, és a felmondási idő letöltésekor? Ezt tekintjük végig ebben a bejegyzésben.
Először is készüljünk fel a felmondásra
Ez segít abban, hogy ne hirtelen döntést hozzunk, hanem végig tudjuk gondolni, mi vezetett odáig, hogy már csak ezt tartjuk jó megoldásnak. Tudunk-e vagy hajlandóak vagyunk-e bármit még tenni annak érdekében, hogy ezen a munkahelyen változzon a helyzetünk. Van-e esélyesünk a munkakapcsolataink javítására vagy a korábbi elvárások, tervek megvalósítására. Fontos, csak olyan megoldásokon érdemes gondolkodni, amire van ráhatásunk.
Ha tényleg azt érezzük, hogy mennünk kell, akkor felmondás előtt érdemes alaposan és gyakorlatiasan is felkészülni. Gondoljuk végig, mikor és milyen feltételekkel szeretnénk elmenni, ahhoz mire van szükség. Hogyan tudjuk lelkiismeretesen átadni a feladatainkat, ha van utódunk, hogyan tudjuk neki megtanítani legalább az alap folyamatokat.
Hogyan zajlik a felmondás folyamata a kollégákkal való kommunikáció során?
Az egyik legfontosabb, hogy ne személyeskedjünk! Lehetséges, hogy a döntésünket a főnökünk, kollégá(i)nk stílusa befolyásolta, de ezt felesleges éreztetni velük. Ha eddig ez a stílus elfogadott volt, akkor a felmondási idő alatt sem várható változás. Ebben az esetben pedig felesleges konfrontálódni, csak még nagyobb feszültség lehet az eredmény.
Legyünk tiszteletteljesek (most is) a kollégákkal! Ne most mondjuk el mindenkinek, mi a bajunk vele. Ha eddig nem tettük, akkor tartsuk meg a véleményünket magunknak. Persze ilyenkor sokaknak eszébe jut, hogy már úgysem lehet következménye, ha megmondjuk az igazat. Lehet, hogy ez így is van, de gondoljunk csak bele, mit árul el ez a viselkedés rólunk, mennyire lesz hiteles a személyiségünk? Ha eddig nem szóltunk egy szót sem arról, mi zavar minket, utólag nem tűnik túl felelősségteljesnek beolvasni az ottmaradóknak.
A fentiek nem azt jelentik, hogy nem lehetünk őszinték! Világosan, határozottan és udvariasan kell kommunikálnunk az okokat, amelyek miatt elhagyjuk a munkahelyünket, de ezt a megfelelő helyen és időben, a megfelelő embernek mondjuk el. Fontos, hogy a munkáltatónk, főnökünk megértse, miért döntöttünk így. A valós okokat egyértelműen, világosan kommunikáljuk, így tudunk hitelesek maradni önmagunk és a többiek számára is. Ezzel együtt, ahogy az előző pontban már volt róla szó, ne most vegyünk revansot a korábbi sérelmeinkért!
Tartsuk be a szabályokat és előírásokat
Legyünk korrektek a felmondási idő alatt is! Tartsuk be a szabályokat és előírásokat, ne most kezdjük ezeket megszegni! Ne hozzuk se magunkat, se a kollégáikat olyan helyzetbe, amely negatív következményekkel járhat. Lehet, hogy minket már nem érint, de az ott maradók számára lehet előnytelen hatása a viselkedésünknek.
Könnyítsük meg az utánunk jövő munkatárs dolgát
Hagyjunk magunk mögött rendezett feladatokat! Ha van rá lehetőségünk, adjunk át minél több információt az utódunknak. Ha erre nincs lehetőség, akkor is, úgy álljunk fel az utolsó nap a feladataink mellől, hogy az utódunk könnyen át tudja azokat venni. Amit lehet, adjunk át valakinek, hogy az utánunk jövő munkatársnak megkönnyítsük a betanulási időszakát. Itt is érdemes végiggondolni, hogyan szeretnénk mi megkapni az új munkakörünket az első időszakban. Már csak azért is, mert a betanulási folyamatot mi is hamarosan meg fogjuk tapasztalni a következő munkahelyünkön.
Búcsúzzunk méltósággal – Szakszerű elköszönés a felmondás folyamata során
Ne menjünk el szó nélkül, búcsúzzunk el, akitől csak tudunk! Az utolsó találkozásokat jelezzük azoknak, akik nem tudnak a felmondásunkról, pl. távolabbi kollégák, külső partnerek. Ekkor érdemes a találkozó végén megköszönni a közös munkát és egy pozitív közös élményt megemlíteni (ha volt) és ha van lehetőségünk az új kollégáról pár szót említeni vagy akár bemutatni. Ne feledjük, hogy a szakmai kapcsolatok általában évekig tartanak, ne tünjük el köszönés nélkül. Segít, ha végig gondoljuk, nekünk mi esne jól, mit tartanánk jó megoldásnak fordított helyzetben!
Hogyan hagyjunk magunk után pozitív élményt a felmondás folyamata során?
Még ha nem is éreztük jól magunkat az utóbbi időben a munkahelyünkön, akkor is, amennyire csak lehet, hagyjuk magunk után pozitív élményt. Biztosan volt legalább egy-néhány kolléga, üzleti partner, akivel jól kapcsolatot ápoltunk, őket ne bántsuk a saját negatív érzéseink miatt. Így van esély a további jó szakmai kapcsolatot is fenntartani és szélesíteni a szakmai kapcsolati hálónkat.
És ne feledjük, a munkahely elhagyása / váltása alatt erős érzelmi reakciókat válthat ki belőlünk, erre is érdemes felkészülni, ezt is érdemes kezelni. Ezért a felmondásról szóló sorozat következő részében erről lesz szó.