EQ a gyakorlatban: Hatékony kommunikáció

by | nov 20, 2023 | Karriertanácsok, kiemelt

Mitől lesz jó és hatékony a munkahelyi (vagy bármilyen) kommunikáció? Mitől függ, hogy egyeseknek sikeres együttműködései vannak, míg másoknak az együttműködés csak döcögősen megy? A jó kommunikáció alapja nem a szakmai tudás vagy tehetség, hanem az érzelmi intelligencia használata adott szituációban. Azok, akik figyelnek a saját és mások érzelmeire, képesek lesznek kezelni és alkalmazkodni az érzelmi dinamikákhoz a munkahelyi környezetben, így sokkal többet tudnak kihozni a munkahelyi együttműködésekből. Nem beszélve arról, hogy jobb hangulatot tudnak teremteni maguk körül.

EQ

Hogyan viselkedj és érd el az együttműködést a munkahelyeden?

Légy empatikus és megértő!

Ez nem azt jelenti, hogy nem veszed figyelembe a saját érdekeidet, hanem azt jelenti, hogy képes vagy elfogadni, hogy a másik gondolkozhat másként. Nem kell magadra venni, ha nem egyezik a véleményetek, sőt érdemes egy pillanatra beleélni magunkat a másik nézőpontjába. Ha empatikusan tudsz hozzáállni a kollegák problémájához, sokkal szélesebb körű megoldásokat tudtok majd létrehozni. A munkatársaid azt fogják érezni, hogy az ő érdekük sem sérült, az ő igényeiket is figyelembe vették. Ez hosszú távon létre fogja hozni az összetartozás élményét és nem csak Te, hanem a munkatársaid is jobban fogják érezni magukat Veled.

Hatékony kommunikáció alapja

A legfontosabb, hogy halld meg őket! Ha valaki elégedetlen Veled vagy egy adott helyzettel, próbálj a helyzet mögé nézni! A legtöbb konfliktus a különböző, eltérő nézőpontokból, azaz félreértésekből fakad. Soha ne a saját igazságodra törekedj először, hanem próbáld meg tisztázni, hogy pontosan mire gondol a másik! Sokszor már ez is megoldja problémát. Ha figyelsz a kollégáidra, érződik a támogató és pozitív szándékod, akkor a másik fél kevésbé fog beleállni a konfliktusba. Ez már nagyon jó alap az együttműködés létrehozásához. Ne feledd, lehet úgy is képviselni az érdekeidet, hogy a másét is tiszteletben tartod.

Konfliktusok csökkentése – vállalj felelősséget!

A munkahelyi konfliktusok másik leggyakoribb oka, hogy a munkatársak nem vállalnak felelősséget saját munkaterületükért. Ez nem csak azt jelenti, hogy nincsenek tisztában azzal, hogy mi a feladatuk vagy nem készülnek el a feladataikkal időre. Hanem azt is, hogy nem látják vagy nem vállalják fel, hogy munkájukkal más területeken dolgozók folyamatait is befolyásolják. Sokkal kevesebb konfliktus alakul ki, ha egy-egy alkalommal előre egyeztetsz munkád kapcsán az érintett felekkel.

A másik leggyakoribb ok, hogy nagyon sokszor hisszük azt, hogy a másik is arra gondol, amire mi. Ezért nem árt, ha a számunkra egyértelmű dolgokat is átbeszélitek. Röviden, tömören, lényegre törően, érthetően. Mert ha csak hitted és nem bizonyosodtál meg arról, hogy mire gondol a másik és félreértitek egymást, az a Te felelősséged is.

csapatmunka

Kommunikációs stílus

A magas EQ-val rendelkezők (a munkahelyükön is) kerülik a játszmákat. Nem tekintik magukat a körülmények áldozatának, nem lépnek fel támadólag és nem adnak kéretlen tanácsot sem. Kerülik a heves érzelmeket közvetítő kifejezéseket és megpróbálnak végig nyugodtak, tárgyilagosak maradni. Képesek egyértelműen megfogalmazni saját gondolataikat, érzelmeiket, igényeik és kéréseiket, anélkül, hogy a másikat megbántanák vagy nyomás alá helyeznék. Elsődleges céljuk, hogy a felek megértsék egymást. A vitákban nem győzni szeretnének, hanem megoldást találni.

Ha úgy érzed nehezen vagy képes megvalósítani a fentieket, jó hírem van. A hatékony kommunikáció az érzelmi intelligenciához hasonlóan fejleszthető. Elsősorban sok-sok gyakorlással és az önismereted mélyítésével. Sokat segít, ha tudod, hogy konfliktusos helyzetekben hogyan viselkedsz, gondolkodsz vagy érzel. Ha ismered magadat, sokkal jobban tudsz alkalmazkodni másokhoz, a szituációhoz, tudni fogod, hol vannak a saját képességeid határai. Egy idő után nem fogsz belemenni, sőt el fogod kerülni a konfliktusok nagy részét. Eredményesebbé válsz a hétköznapokban, amely a munkahelyi sikeredet is támogatja.

Karriertanácsadóként állásváltóknak és álláskeresőknek segítek megtalálni azt a hivatást, amelyben megtalálják önmagukat és megkapják a kellő elismerést munkájukban. Hiszem, hogy a munka és az öröm nem kizárja, hanem kiegészíti egymást. Miben tudok Neked segíteni? Közösen tudatosítjuk, milyen értékekkel rendelkezel, amelyekkel könnyeben tudsz elhelyezkedni, és gyakorlatban támogatlak az állások felkutatásában, a pályázati anyagok megírásában, interjúra való felkészítésben és social media jelenlétedben. 17 éve dolgozom különböző nagyságú cégekkel, akiknek segítettem megtalálni a számunkra megfelelő munkatársat. Itt a CV Online oldalán írásaimmal beviszlek a „színfalak” mögé és beavatlak a HR-esek kulisszatitkaiba, hogy milyen elvek és gyakorlat mentén választják ki a számukra megfelelő munkatársat.

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.