Mitől lesz jó és hatékony a munkahelyi (vagy bármilyen) kommunikáció? Mitől függ, hogy egyeseknek sikeres együttműködései vannak, míg másoknak az együttműködés csak döcögősen megy? A jó kommunikáció alapja nem a szakmai tudás vagy tehetség, hanem az érzelmi intelligencia használata adott szituációban. Azok, akik figyelnek a saját és mások érzelmeire, képesek lesznek kezelni és alkalmazkodni az érzelmi dinamikákhoz a munkahelyi környezetben, így sokkal többet tudnak kihozni a munkahelyi együttműködésekből. Nem beszélve arról, hogy jobb hangulatot tudnak teremteni maguk körül.
Hogyan viselkedj és érd el az együttműködést a munkahelyeden?
Légy empatikus és megértő!
Ez nem azt jelenti, hogy nem veszed figyelembe a saját érdekeidet, hanem azt jelenti, hogy képes vagy elfogadni, hogy a másik gondolkozhat másként. Nem kell magadra venni, ha nem egyezik a véleményetek, sőt érdemes egy pillanatra beleélni magunkat a másik nézőpontjába. Ha empatikusan tudsz hozzáállni a kollegák problémájához, sokkal szélesebb körű megoldásokat tudtok majd létrehozni. A munkatársaid azt fogják érezni, hogy az ő érdekük sem sérült, az ő igényeiket is figyelembe vették. Ez hosszú távon létre fogja hozni az összetartozás élményét és nem csak Te, hanem a munkatársaid is jobban fogják érezni magukat Veled.
Hatékony kommunikáció alapja
A legfontosabb, hogy halld meg őket! Ha valaki elégedetlen Veled vagy egy adott helyzettel, próbálj a helyzet mögé nézni! A legtöbb konfliktus a különböző, eltérő nézőpontokból, azaz félreértésekből fakad. Soha ne a saját igazságodra törekedj először, hanem próbáld meg tisztázni, hogy pontosan mire gondol a másik! Sokszor már ez is megoldja problémát. Ha figyelsz a kollégáidra, érződik a támogató és pozitív szándékod, akkor a másik fél kevésbé fog beleállni a konfliktusba. Ez már nagyon jó alap az együttműködés létrehozásához. Ne feledd, lehet úgy is képviselni az érdekeidet, hogy a másét is tiszteletben tartod.
Konfliktusok csökkentése – vállalj felelősséget!
A munkahelyi konfliktusok másik leggyakoribb oka, hogy a munkatársak nem vállalnak felelősséget saját munkaterületükért. Ez nem csak azt jelenti, hogy nincsenek tisztában azzal, hogy mi a feladatuk vagy nem készülnek el a feladataikkal időre. Hanem azt is, hogy nem látják vagy nem vállalják fel, hogy munkájukkal más területeken dolgozók folyamatait is befolyásolják. Sokkal kevesebb konfliktus alakul ki, ha egy-egy alkalommal előre egyeztetsz munkád kapcsán az érintett felekkel.
A másik leggyakoribb ok, hogy nagyon sokszor hisszük azt, hogy a másik is arra gondol, amire mi. Ezért nem árt, ha a számunkra egyértelmű dolgokat is átbeszélitek. Röviden, tömören, lényegre törően, érthetően. Mert ha csak hitted és nem bizonyosodtál meg arról, hogy mire gondol a másik és félreértitek egymást, az a Te felelősséged is.
Kommunikációs stílus
A magas EQ-val rendelkezők (a munkahelyükön is) kerülik a játszmákat. Nem tekintik magukat a körülmények áldozatának, nem lépnek fel támadólag és nem adnak kéretlen tanácsot sem. Kerülik a heves érzelmeket közvetítő kifejezéseket és megpróbálnak végig nyugodtak, tárgyilagosak maradni. Képesek egyértelműen megfogalmazni saját gondolataikat, érzelmeiket, igényeik és kéréseiket, anélkül, hogy a másikat megbántanák vagy nyomás alá helyeznék. Elsődleges céljuk, hogy a felek megértsék egymást. A vitákban nem győzni szeretnének, hanem megoldást találni.
Ha úgy érzed nehezen vagy képes megvalósítani a fentieket, jó hírem van. A hatékony kommunikáció az érzelmi intelligenciához hasonlóan fejleszthető. Elsősorban sok-sok gyakorlással és az önismereted mélyítésével. Sokat segít, ha tudod, hogy konfliktusos helyzetekben hogyan viselkedsz, gondolkodsz vagy érzel. Ha ismered magadat, sokkal jobban tudsz alkalmazkodni másokhoz, a szituációhoz, tudni fogod, hol vannak a saját képességeid határai. Egy idő után nem fogsz belemenni, sőt el fogod kerülni a konfliktusok nagy részét. Eredményesebbé válsz a hétköznapokban, amely a munkahelyi sikeredet is támogatja.