
Vizuális tanulók
Az első csoportba tartozók vizuális segédeszközökkel, például képekkel tanulnak a legkönnyebben. Ők azok, akik pontosan szoktak emlékezni arra, hogy egy adott ábra vagy szöveg a lap mely részén volt. Számukra található a legtöbb segédanyag és módszer. Az alábbiakban terjedelmi okokból csak az egyre népszerűbb szótanuló kártyákra térünk ki.
Utóbbiakat papírból is elkészíthetjük: egyik oldalára a magyar kifejezés vagy arról egy kép, a másikra az idegennyelvű megfelelő kerüljön! Természetesen már ennél mondernebb módszerek is léteznek, például szótanuló alkalmazások. Az alapverziók általában ingyenesen is elérhetőek. Amennyiben több funkciót szeretnénk vagy reklámmentességet, előfizetés is szükséges lehet.
A kártyák egyik előnye – legyen szó általunk készített cédulákról vagy digitális változatukról -, hogy összekeverhetjük őket. A sorrend megváltoztatásának lehetőségével sokkal eredményesebbek lehetünk, mint a hagyományos szótárfüzetből való tanulással. Továbbá ez a módszer azért is jobb egy sima szószedet használatánál, mert azt is megválaszthatjuk, hogy az anyanyelvünkről fordítunk-e az idegen nyelvre vagy pedig fordítva kérdezzük-e ki magunkat.
Auditív tanulók
Ők azok, akik hallás alapján jegyzik meg legkönnyebben az információkat. Számukra előnyös lehet hanganyagokat hallgatni, szólistákat hangosan kimondani, vagy dalok és párbeszédek segítségével tanulni. Az interneten elérhető videómegosztókon is találunk olyan ingyenes anyagokat, melyeknek az a célja, hogy a diák az anyanyelvi beszélő után ismételje a szavakat vagy a mondatokat.
Minden esetben ajánlatos fülhallgatót venni: így a környezeti zajokat kiszűrve, a szöveget megfelelő hangerővel hallgatva koncentrálhatunk a tanulásra és a helyes kiejtésre.
Mozgásos tanulók
A harmadik csoportot azok alkotják, akik a tanulás során aktív mozgást vagy cselekvést igényelnek. Számukra hasznos lehet, ha szótanulás közben sétálnak, kocognak vagy meghatározott mozdulatokhoz kötik a tanulandó szavakat.
Ezt azonban nem könnyű kivitelezni. Egy szótárfüzettel még fel-alá járkálhatunk a szobánkban, de meglehetősen fura és veszélyes is lenne ugyanezt tenni futás közben a parkban vagy a konditeremben. A mozgásos tanulóknak szánt módszereket érdemes az auditív technikákkal kombinálni: hallgassunk kocogás vagy tornázás közben idegennyelvű zenét vagy olyan felvételt, amelyen mindkét nyelven felolvassák az új szavakat, mondatokat vagy párbeszédeket!
Verbális tanulók
Közéjük azok tartoznak, akik szívesen tanulnak olvasással, írással és beszéddel. Gyakran úgy tanulnak, hogy hangosan kimondják a szavak szótári alakját és jelentését: például, a német der Hund, die Hunde, azaz a kutya, a kutyák vagy az angol begin, began, begun (a kezd főnévi igenév, illetve múlt idejű alakjai). Emellett az elsajátítandó szavak leírása is hatékonynak bizonyulhat számukra, vagy segíthet az is, ha mondatokba ágyazzák az új szavakat.
Sokszor csak a fent bemutatott négy stílusról olvashatunk. Azonban gyakran további háromról is hallhatunk. Ezeket nézzük most meg.
Logikai tanulók
Ők a rendszereket és összefüggéseket keresők. Számukra segítséget jelenthet a szó alaktanának (morfológia) vagy eredetének (etimológia) megértése. Például: ha már ismerjük a wohnen (lakni) szót, akkor a Wohnung (lakás) megjegyzése könnyebb. Hasonlóan egyszerű dolguk van azoknak, akik már tudják a wohnen és a Zimmer (szoba) szó jelentését, amikor a Wohnzimmer-t (nappali szoba) tanulják. Ez a technika főleg az ún. erősebb morfológiájú nyelveknél alkalmazható a legjobban, amelyekben sok a képző és a szóösszetétel. A németen kívül ilyen a holland is.
A több nyelven beszélők számára hasznos lehet egy már ismert rokonnyelvi megfelelő megtalálása is. Pl: holland hond – német Hund, angol good (jó), holland goed, német gut.
Végül még két másik stílust is megemlíthetünk, ám ezek inkább az előző kategóriákhoz kapcsolódó módszerek alkalmazásának módjára utalnak, aszerint, hogy egyedül vagy társakkal szeretünk-e tanulni. Ennek megfelelően megkülönböztethetünk társas és egyéni tanulói stílust. Az előbbi csoportba tartozó diákok a tanulótársakkal való, míg az utóbbiak az önálló készülést részesítik előnyben.
Zárásként néhány jótanács:
- Próbálj ki több stílust és módszert, hogy megismerd a saját tanulási stílusodat és a legjobban hozzád illő technikákat!
- Egy ember több tanulási stílussal is tud tanulni, érdemes váltogatni a stílusokat, módszereket.
Én nyelvtanárként jobban hiszek abban, hogy mindenkinek egy domináns stílusa van, de ez nem zárja ki azt, hogy ugyanazon tanuló számára többféle technika is hatékony legyen. Azt is vegyük figyelembe, hogy a változatosság segít megőrizni a motivációnkat. Emellett stílustól függetlenül mindenkinek szüksége van szöveghallgatásra a helyes kiejtés megtanulásához. - Ne felejtsük el a szavakat mondatokba rakni! A nyelvtudás megszerzéséhez nem elegendő szavakat és nyelvtani szabályokat tanulni. A legjobb, ha életszerű mondatokban és kommunikatív értékkel bíró (tehát az életben is hasznos) párbeszédekbe illesztve is tanuljunk és gyakoroljuk a szavakat.
Összegzésképpen megállapítjuk, hogy a különböző tanulási stílusok és technikák felfedezése és alkalmazása jelentős mértékben hozzájárulhat a hatékony szókincsbővítéséhez. Ezenkívül változatosabbá és szórakoztatóbbá is tehetjük a tanulási folyamatot. Az idegen nyelvek ismerete pedig növeli az elhelyezkedési esélyeinket is.