Az internet elterjedésével egyre több munkakört lehetséges online ellátni, sőt új foglalkozások is megjelentek a magyar munkaerőpiacon. Ezek egyike a virtuális asszisztens, angolul gyakran használatos rövidítéssel, a VA. Ismerkedjünk meg közelebbről ezzel a szakmával!
Rövid történet
Bár a távmunka fogalma az internet előtti időszakban is létezett, az igazi lendületet a világháló nyújtotta lehetőségek adták meg ennek a foglalkoztatási módnak. A virtuális asszisztens kifejezést is a kilencvenes évek közepén, Amerikában kezdték el használni. A kétezres évektől pedig már egyre több vállalat kínált ilyen szolgáltatásokat. Ezt követően a koronavírus miatti lezárások alatt világszerte jelentősen megnőtt az otthonról dolgozók, így a VA-k száma is. Napjainkban már az EU-ban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend ez a szakma.
Bővülő feladatkör
Eredetileg csupán titkári, titkárnői feladatok ellátása tartozott ebbe a munkakörbe, de ma már egyre sokrétűbb ismereteket várnak el az online asszisztensektől: a hagyományos találkozószervezésen, naptár-, telefon- és e-mailkezelésen, valamint adminisztratív feladatokon kívül gyakran a közösségi média és weboldalak, webshopok működtetésével és marketinggel kapcsolatos teendőket is ők látják el.
A régi szerepek is bővültek: az adminisztrációba sokszor már a számlázás is beletartozik, ha pedig a VA a projektmenedzser virtuális asszisztense, akkor projektkoordinátori ismeretekkel is rendelkezik.
Fontos megjegyezni, hogy nem mindenki foglalkozik mindennel. Ez a sokszínűség viszont lehetőséget ad arra, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb területet, és hatékonyan támogathassa a megbízóit.
Elmosódó határok: virtuális asszisztens vagy egyszerűen csak távmunka?
Számos álláshirdetésben látjuk, hogy olyan munkát neveznek virtuális asszisztenciának, amelynek a hagyományos VA feladatokhoz már nem sok köze van. Ilyenkor tulajdonképpen egy teljesen más munkakörról van szó, csak éppen home office-ból kell ellátni azt: például informatikus vagy telefonos értékesítő.
Előfordulnak határesetek is, mint a marketinges. Ha marketingszakértőről van szó, akkor az már jócskán túlmutat a sima titkárszerepen. Gondoljunk csak arra, hogy nem véletlenül létezik az egyetemeken ilyen szak! Ám ha az illető csak alapfeladatokat lát el, például Facebook oldal kezelése, posztok írása, csoport adminisztrálása, az még belefér az eredetihez kissé kibővült VA munkakörbe. Ezesetben alapszintű marketingismeretekre van szükség, nem pedig diplomás szaktudásra. Ugyanígy VA-nak számíthat egy projektmenedzsert segítő online asszisztens (projektkoordinátor), azonban egy otthonról dolgozó projektvezető már nem az. Véleményem szerint virtuális asszisztens az is, aki számlákat állít ki, és kapcsolatot tart a könyvelővel, míg az utóbbi egy jóval komolyabb számviteli tudást megkövetelő külön szakma, amely az interneten keresztül is végezhető.
Szükséges készségek
Ahhoz, hogy sikeresek legyünk ebben a munkában, a következő kompetenciákra mindenképpen szükségünk lesz: önálló munkavégzés, jó szervezőkészség, időgazdálkodás és jó kommunikációs készség, megfelelő számítógépes tudás (e-mailek, naptár, dokumentumok, táblázatok, diák kezelése stb.). Továbbá szükséges lehet a nyelvismeret – elsősorban angol – és specializáció esetén szaktudás is (például marketing-, közösségi média- és projektmenedzsment, speciálisabb számítógépes tudás). Újabban pedig már a mesterséges intelligenciával sem árt megismermerkedni (tartalomgyártás, képgenerálás, MI alapú keresőmotorok).
Keretek és fizetés
A virtuális asszisztensek többsége egyéni vállalkozó, ezenkívül ritkábban részmunkaidős munkaviszonyt is létesítenek. Teljes munkaidős foglalkoztatással csak elvétve találkozhatunk, az is inkább egy konkrét projektre, határozott munkaszerződéssel fordul elő.
A fizetés függ a tapasztalattól, a foglalkoztatási módtól és a vállalt feladatok típusától. Ha valaki az alap adminisztratív tevékenységeken túl valamilyen speciális ismerettel és/vagy nyelvtudással rendelkezik, magasabb díjazásra számíthat, amennyiben ezek szükségesek a munka ellátásához. A virtuális asszisztensek ajánlatait áttekintve elmondható, hogy többségük órabére Magyarországon a 3000-7000 Ft-os sávban helyezkedik el.
Az idegen nyelveket jól beszélők külföldben is gondolkodhatnak. Hollandiában például közvetítőcégek is szakosodtak erre a területre: 3500 euró körüli havi fizetést is kaphatunk. Németországban évi 30-40000 eurót is megkereshetünk. Fontos, hogy az ország nyelve mellett a magasabb fizetésekhez általában angoltudás is elvárt.
A legfőbb előny: rugalmasság és szabadság
A virtuális asszisztensek számára megfelelő szervezéssel és időgazdálkodással jóval könnyebb a munka-magánélet egyensúly megteremtése, mint az irodában dolgozó társaiknak. Az online munka lehetővé teszi, hogy esetenként hosszabb szünetet tartsunk – például amíg el kell menni a gyerekért az óvodába vagy levisszük sétálni a kutyánkat, és nincs munkábajárásra, ingázásra feleslegesen elpazarolt idő.
A teljes home office másik előnye, hogy nem vagyunk sem a Budapesthez, sem egyéb városokhoz kötve: élhetünk vidéken, akár egy kis faluban kertes házban is. Vállalkozóként akár más országba költözve is megtarthatjuk az ügyfeleinket, vagy akár digitális nomádként utazgatva, persze a vállalkozás jogi, ill. adójogi hátterét figyelembe véve.
Alternatívát és megoldást kínál tehát mindazoknak, akik rugalmas munkavégzésre vágynak: kismamáknak, kétlaki életet élőknek, vidékre vagy külföldre költözőknek, tanulmányok mellett dolgozóknak, vagyis olyaknak, akik rugalmas munkakereteket szeretnének.
Hogyan lehetek virtuális asszisztens?
Noha a törvények nem írnak elő kötelező VA képesítést, érdemes valamilyen képzést elvégezni, ahol megszerezhetjük a megfelelő ismereteket és tanúsítványt is kaphatunk róla.
A piacon főként a virtuális oktatási forma elérhető, hiszen aki ezt a pályát választja, annak általában nem áll módjában jelenléti órákon részt venni.
Fontos, hogy olyan kurzusra iratkozzunk be, amelyik számunkra megfelelő tanulási formát és tematikát kínál: van, aki szívesen halad a saját tempójában önállóan feldolgozandó videókkal, míg mások jobban szeretik a virtuális kontaktórát, azaz az élő online tanfolyamot, amelyen rögtön fel is tudják tenni a kérdéseiket az oktatónak. A tananyagot is nézzük meg: piacképes és számunkra hasznos tudást ad-e?
Emellett annak is nézzünk utána, hogy a kurzust indító rendelkezik-e felnőttképző nyilvántartásbavételi számmal! Hivatalos tanúsítványt ugyanis kizárólag ilyen kurzusokon szerezhetünk.
Hogyan tovább a képzés után?
Mindig érdemes minden fórumon állást keresni: természetesen nem maradhatnak ki a hagyományos álláskereső portálok, és a social médiát sem szabad kihagyni.
Nézd meg a LinkedInt is, de mindenekelőtt lépj be a virtuális asszisztens munkát kínáló Facebook csoportokba! Keress aktívan ezeken a felületeken, és bátran helyezd el a saját posztodat is megemlítve az általad kínált szolgáltatásokat! Ha fényképet töltesz fel, akkor pedig többen fogják látni a bejegyzésedet. A fent említett nem egyértelmű munkakör-meghatározás miatt javasolt a home office és a remote-/távmunka-lehetőséget kínáló csoportokban is böngészni a hirdetéseket, valamint ezekre a foglalkoztatási formákra is szűrni álláskereséskor.
A fenti tanácsokon kívül most is javaslom, amit olyan sokszor hangsúlyozok: a networking szerepe. Vagyis vesd be a kapcsolati hálód, mesélj az ismerőseidnek az új karrieredről! Lehet, hogy az ő ismerőseik között lesz egy vállalkozó, aki éppen téged keres!
Összegzésként elmondhatjuk, hogy a virtuális asszisztens szakma kiváló lehetőséget kínál a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtésére mindazok számára, akik az önálló, otthoni munkavégzést részesítik előnyben. A megfelelő képzettséggel és nyelvtudással rendelkező szakemberek nemcsak helyi ügyfeleket, hanem külföldi partnereket is hatékonyan támogathatnak.