Fellendülőben a Home Office: hogyan teljesíthetsz jól?

by | jún 28, 2023 | Élet a munkahelyen, kiemelt

Te is gondolkodtál már azon, hogy kipróbálnád a Home Office-t? Jó lenne otthonról, akár melegítőben dolgozni?

home office távmunka

A Home office

Az elmúlt időszak járványügyi helyzete különösen kedvezett a home office-nak és az otthoni távmunkának. Nagyon sok cég, ahol volt lehetőség az átállásra támogatta ezt a munkaformát.  A munkavállalók többsége pedig lelkesen vetette bele magát ebbe az alternatív lehetőségbe.

Időközben viszont kiderült, hogy nem való mindenkinek és nem is olyan egyszerű, mint elsőre tűnik. Sokan döntöttek úgy, hogy mégiscsak visszatérnek a hagyományos munka világába.

Miért szeretünk home office-ban dolgozni?

Nem mindenkinek való az otthoni munkavégzés. Aki elveszik a munka és magánélet között és nem tudja önmaga tartani a határokat, az egy idő után besokall. Aki viszont képes erre, annak nagyban megkönnyítheti az életét.

Nem kell minden nap ingázni

Egyrészt ez gazdasági előny, mivel sem a munkavállaló, sem a munkáltató számára nem jelent többletköltséget a munkába járás, másrészt időt spórolunk, hiszen nem kell minden nap ingázni a munkahely és az otthonunk között. Ezt az időt pedig fordíthatjuk a munkánkra, önmagunkra.

Bioritmus szerinti munkavégzés

Hagyományos munkakörben egy fix munkaidőt tartalmaz a szerződésünk. A home office-hoz azonban gyakran társul a rugalmas a munkavégzés lehetősége. Ez főleg azoknak előny, akik későn kelnek és este sokáig fent vannak (úgymond bagoly típusok), mert így a saját bioritmusuk szerint kelhetnek és fekhetnek. Ez pedig nagyon jó hatással van a produktivitásukra.

Lehetőség az időnk saját beosztására

A home office-ban nagyobb szabadságot kapunk a saját munkaidőnk felosztására. Ez főleg gyerekes családoknak, egyedülálló szülőknek hatalmas segítség, így megtervezhetjük úgy a munkaidőnket, hogy a család ügyeire is maradjon időnk. Elvihetjük például a gyerekünket iskolába/óvodába és nem kell attól félnünk, hogy időben beérünk-e a munkahelyünkre.

Kevesebb felesleges megbeszélés

Kevesebb a munkahelyi, felesleges interakciókkal eltöltött idő. A home office-ban jellemző, hogy kevesebb az értekezlet. Csak a legszükségesebb alkalmakkor hívják össze a munkatársakat egy közös megbeszélésre. Emiatt gyakran produktívabbnak érzik magukat az otthon dolgozók, úgy érzik, hogy munkaidőben a valós feladataikra koncentrálhatnak.

Nehézségek az otthoni munkavégzésben

Elsőre nagyon jól hangzik, hogy otthonról dolgozhatunk és sok előnye van. Könnyen feltételezzük azt, hogy a lakásunkból dolgozni könnyebb, szabadabb,és pihentetőbb.

A home office azonban nem olyan egyszerű, mint gondoljuk. Nem is képes mindenki tartósan így dolgozni. Vegyük sorra ennek okait.

Összemosódó határok

Nincs meg a munkát és magánéletet szétválasztó határvonal. Amikor reggel felöltözünk és meghatározott időben beérünk a munkahelyünkre, agyunk automatikusan átkapcsol a megfelelő szerepbe. Hazaérkezéskor ez újra megtörténik és automatikusan átváltunk a magánéletbeli szerepeinkre. Tudunk a családra koncentrálni.

Mindkettőnek megvan a maga ideje.

Mivel ez az éles határvonal home officeban eltűnik, könnyen összemosódnak a munkahelyi feladatok és magánéleti tevékenységeink.

Folyamatos csúszások

Az otthoni munkavégzés során előfordulhat, hogy nekiállunk a munkának, de közben probléma van a gyerekkel, jött hozzánk a postás, ki kell ugrani a boltba, vagy meg kell főznünk az ebédet. Igyekszünk pótolni az időt, amit a családi teendőkkel töltöttünk, de így már nem végzünk addig, míg a többiek hazaérnek.

Ilyenkor jön a bűntudat és a lelkiismeret furdalás. Tudjuk, hogy most már a családdal kéne lennünk, de még nem állhatunk fel az asztaltól, mert a csúszás miatt nem végeztünk a feladatainkkal.

Helyhiány

Sokaknak okoz problémát az is, hogy nincs megfelelő hely a lakáson belül, ahol az otthoni munkát lehet végezni. Például egy légtérben van a család életterével. Nehéz így kizárni a nap eseményeit vagy akár a gyerekek játékát. 

Az is probléma, hogy a családi élet színhelye – még külön asztal mellett is – megegyezik a munka helyszínével. Nem különül el olyan lényegesen, mint ha bemegyünk az irodába dolgozni.

A közösség hiánya

A home office-ban elmaradnak azok a közösségi élmények, amit egy hagyományos munkahelyen megkapunk. A társasági interakciók lecsökkennek, a munkahelyi kapcsolatok nem tudnak igazán minőségivé válni. Egyre inkább magányosnak érezheti magát az, aki így dolgozik.

Mikor van vége a munkaidőnek?

A családnak is problémát jelent, hogy nem tudnak tervezni a munkaidővel. Folyamatosan változhat a munkaidő kezdete és vége. Nehezebb így programokat tervezni, minőségi időt együtt tölteni, hisz sosem tudhatjuk, hogy alakul a nap.

A hagyományos munkahelyen bármi történik, a nap végén, fix időben haza érkezünk. Nem kell bűntudatot éreznünk, hogy megint kimaradtunk valamiből. Vagy miattunk maradt el egy program.

Koncentrációs nehézségek

Mikor a család otthon van, nagyon nehéz kizárni a jelenlétüket. A háttérben ugráló gyerek, a lejáró mosógép, a kérdésekkel beállító házastárs folyamatosan megzavarhatja a munkavégzést. Komoly mentális teher az összes zavaró tényezőt kizárni és a munkára koncentrálni.

A jó mentálhigiénés állapot elengedhetetlen

Egy angliai kutatás szerint azok tudnak jól teljesíteni home officban, akik jó mentális állapotban vannak. Minél rosszabb az egyén mentális egészsége annál kevésbé alkalmas az otthoni munkavégzésre.

Mit tehetünk azért, hogy megőrizzük jó mentális állapotunkat és sikeresek legyünk a távmunkában?

  1. Pont annyi munkaidőt töltsünk munkával, amennyit a szerződésben közösen meghatároztunk a munkáltatóval.
  2. Igyekezzünk egy fix munkaidő keretet tartani, amikor a család nem zavarhat bennünket. 
  3. Legyen külön munkaterünk, pl. ne az étkezőasztalnál dolgozzunk.
  4. Reggel öltözzünk fel úgy, mintha tényleg munkába mennék. Mikor végzünk, akkor pedig felvehetjük az otthoni melegítőt. Ennyi is segít az agyunknak átállni a munkáról a magánéletünkre.
  5. A munkakörnyezetünket varázsoljuk vonzóvá, töltsön el minket jó érzéssel. Tegyünk ki irodai felszerelést, kiegészítőket, tegyünk ki egy kedvenc képet stb.
  6. Munkaidő után szervezzünk programokat, legyen lehetőségünk a társasági interakciókra, minőségi kapcsolatokra.
  7. Beszéljünk gyakran a főnökünkkel, akár megbeszélhetünk egy havi értékelést is, amelyben visszajelzést kaphatunk a munkánkról. 
  8. Sportoljunk, meditáljunk, hogy ezzel is segítsük fizikai és mentális állapotunk. 
  9. Vegyünk részt a cég által szervezett szabadidős és csapatépítő eseményeken. Ismerjük meg a kollégáinkat.

A home office tehát egy nagyon jó lehetőség, érdemes kihasználni az előnyeit!

Fontos azonban, hogy odafigyeljünk mentális egészségünkre, és a megfelelő otthoni munkaszervezésre. Osszuk be jól az időnket és tartsuk a határokat, amiket felállítottunk magunknak. Ha mindezek rendben vannak, akkor sokáig tudunk majd elégedettek lenni ebben az alternatív munkaformában. 

Szia! Beregszászi-Mónok Nikoletta vagyok, évekig dolgoztam mentálhigiénés pozícióban. Szociális munka egyetemi végzettséggel és mentálhigiénés tapasztalataimmal segíteni szeretnék azoknak, akik elakadást élnek meg az álláskeresésben, vagy szeretnének jobb mentális állapotban, hatékonyabban munkába állni, esetleg munkáltatóként jobb munkakörülményeket teremteni. Folyamatosan képzem magam mint szövegíró, online marketing szakember. Hiszek abban, hogy a változás lehetősége bennünk rejlik

Szeretnél olyan munkahelyet találni, ahol tényleg támogatnak mindenben és kapsz fejlődési lehetőséget?

Cvonline.hu ebben is segít, hiszen több mint 500 munkaadó 10.000 állásajánlata közül válogathatsz! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról! Nem akarsz a nulláról megírni egy önéletrajzot? Használd önéletrajz sablonjainkat.