2025. április 7-e az egészség világnapja. Mivel időnk nagy részét munkával töltjük, az egészségmegőrzés szempontjából is kulcsfontosságú az egészséges munkakörnyezet megteremtése. Az alábbiakban öt tanácsot fogalmaztam meg irodai alkalmazottak számára.

1. Kíméljük a gerincünket!
Mind a munkahelyen, mind távmunkában fontos az ergonomikus munkaállomás kialakítása.
Nem mindegy, hol helyezzük el az asztalunkat (megvilágítás, szellőzés), és az sem mindegy, hogy milyen széken ülünk. Utóbbit mindig állítsuk be számunkra megfelelően! Nincs olyan fix, azaz nem módosítható bútor, amely egyaránt alkalmas a száznyolcvan és a százhatvan centiméter magas dolgozónak. Az irodaszéknek tehát állíthatónak kell lennie (pl. magasság, ülőke rész vízszintes állíthatósága, karfák). Ha home office-ból is dolgozunk, vásároljunk ergonomikus széket otthonra is! Ez az, amin nem éri meg spórolni, és érdemes hozzáértő eladó tanácsát kérni, mert egy rosszul kiválasztott bútor már rövidtávon is panaszokat okozhat, idővel pedig gerincsérv is kialakulhat.
Ha pedig az asztal magassága nem változtatható, és a szék igazítása után sem ülünk kényelmesen, szerezzünk be lábtámaszt is!
2. Előzzük meg az ínhüvelygyulladást!
Az ínhüvelygyulladás olykor hetekre, hónapokra is elhúzódhat, ha nem veszik komolyan, tehát nem pihenteti a beteg a kezét. Sokszor pedig azért nem tud gyógyulni, mert a kímélés azt jelenti, hogy az alkalmazott a teendőinek java részét nem képes ellátni: nem tud e-mailt írni, a táblázatkezelőben dolgozni, a rendszerekben adminisztrálni, vagyis semmilyen feladatot nem tud elvégezni, amelyhez gépelés vagy kattintás szükséges. Így jobb megelőzni a betegséget: Használjunk csuklótámaszt, helyezzük el megfelelően a billentyűzetet! A karunk ne a levegőben lógjon, hanem a megfelelően beállított karfán és az asztalon pihenjen! Ha mégis megtörténik a baj, gondoskodjunk az ergonomikus munkaállomás kialakításáról, és tájékozódjunk a kisegítő lehetőségekről (pl. szöveglétrehozás beszédfelismerés alapján)!
3. Óvjuk a szemünket – Tartsunk monitorszünetet!
A számítógépes munkavégzést a magyar munkavédelmi előírások szerint ötven percenként meg kell szakítani tíz percre. Ez nem jelenti azt, hogy óránként kaptunk ajándékba tíz perc énidőt. A cél nem a munkaszünet lenne, hanem az, hogy pihentessük a szemünket. A tapasztalat sajnos azt mutatja, hogy mivel már szinte minden digitalizálva van, a legtöbb munkáltató nem tud az erre az időtartamra szóló másféle feladatot adni. Ám – néhány kivételtől eltekintve – ebben az esetben sem kényszeríthető az alkalmazott a számítógép elé. Továbbá, ha nem megfelelő a szemüvegünk a képernyő előtti munkavégzéshez, érdeklődjünk róla, hogy a munkáltatónk milyen összegig és milyen feltételekkel (szükséges vizsgálatok, igazolások) fedezi a megfelelő munkaeszköz elkészíttetését!
Az elmondottakon kívül alapvető, hogy ne egy kis laptoponképernyőt, hanem megfelelő méretű és szakszerűen elhelyezett (magasság, világítás, esetleges tükröződés elkerülése) monitort használjunk a munkához. A hordozható számítógép a megfelelő kábel/ adapter/ dokkoló segítségével összekapcsolható a képernyővel.
4. Tájékozódjunk a cég által kínált egészségmegőrzési lehetőségekről!
Több nagyvállalat támogatja a dolgozóit ingyenes szűrővizsgálatok biztosításával, magánegészségügyi ellátással vagy sportolási lehetőségekkel. Utóbbi olykor az épületben ingyenesen vagy kedvezményesen használható edzőtermet is jelenthet, vagy mi magunk választhatunk sportolásra felhasználható kártyát a Cafeteria keretére.
Sok helyen osztanak bizonyos napokon friss gyümölcsöt – ez elsősorban figyelemfelkeltésre alkalmas: a mi felelősségünk, hogy a többi napon is egészségesen táplálkozzunk.
Több munkahely szervez véradást, így másokon is segíthetünk. Sőt van, ahol ezért szabadnap is jár.
5. Lelki egészség
Végül a mentális egészségről is beszélnünk kell, mert a lelki problémák és a stressz fizikai tüneteket és komoly betegségeket okozhatnak.
A legfontosabb, hogy ne dolgozzunk mérgező és stresszes munkakörnyezetben. Utóbbi bizonyos munkaköröknél nehezen elkerülhető, így érdemes stresszkezelő technikákat elsajátítani (pl. autogén tréning, mindfulness), vagy azon is elgondolkodni, hogy megéri-e az egészségünket kockára tenni (karrierváltás lehetősége).
A munkahelyi problémamegoldásban és túlterheltség kezelésében segíthet az asszertív kommunikációs, a hatékony időgazdálkodás és a megfelelő priorizálási készség elsajátítása is. Kérdezzünk rá, hogy szervez-e a vállalat ilyen tréningeket! Ha nem, ezek térítés ellenében magánúton is elérhetőek felnőttképzési regisztrációval vagy engedéllyel rendelkező trénereknél, coachoknál.
Akár munkahelyi, akár magánéleti problémánk van, elképzelhető, hogy ezekben is számíthatunk a munkáltató támogatására: Több cég biztosít ingyenes pszichológiai tanácsadást különböző programok keretében (pl. Employee Assistance Program). Érdeklődjünk erről a HR-nél!
Láthattuk, hogy már néhány tanács megfogadásával is sokat tehetünk az egészségünkért irodai dolgozóként is. Legyünk tisztában a jogainkkal, és használjuk ki a cégünk által nyújtott egészségmegőrzési lehetőségeket! Ne csak a világnapon, hanem minden nap tartsuk szem előtt mindezt!