Ne csak az interjún kelts jó benyomást, hanem az állásinterjú után is – erre való a köszönőlevél. Viszonylag kevesen ismerik, pedig rendkívül hasznos lehet! De egészen pontosan, mi is az a köszönőlevél? Mikor kell küldeni? Hogy néz ki, és mit írj bele? Ebben a cikkben mindenre választ kapsz!
Mi az a köszönőlevél?
Mint ahogy a nevéből is adódik, fő célja, hogy köszönő legyen – hogy köszönetet mondj benne. A köszönőlevelet az állásinterjú után szokás elküldeni az interjúztatónak, hogy – ha valóban pozitív benyomásokat keltett benned az interjú -, elmondd benne, hogy örülsz a lehetőségnek, szimpatikusnak találtad a kollégákat/munkahelyet, stb. Gyakorlatilag ez egy visszaigazolás, hogy részedről pozitívan zárult az interjú, és továbbra is érdekel az állás.
Ezen kívül célja még, hogy választ adjon, vagy kifejtsen egy olyan kérdést, amire nem jutott elég idő az interjú közben, vagy az interjúvolt nem tudott átgondolt, megfontolt választ adni. Ezek kizárólag a technikai kérdésekre vonatkoznak – mikor tudsz kezdeni, milyen műszakban/munkaidőben tudnál dolgozni, stb. – nem pedig a személyiségre vonatkozó “Mik az erősségeid?” és társai kérdésekre (ha ezekre mind lehetne utólag válaszolni, mi értelme lenne az interjúnak?).
Az előbbi kérdések gyakran igényelnek alaposabb átgondolást, hiszen ha végül is megkapod a munkát, lehet, éveken keresztül ezek szerint kell élned. Bár a munkaadó legtöbb esetben előre feltünteti a munkavállaló számára fontos körülményeket (munkaidő, utazás, stb.), attól még az interjú alatt is derülhetnek ki fontos részletek.
Tartalom nélküli sablont nem érdemes pusztán az illendőség kedvéért,
csak zavarba hozza az interjúztatót – csak akkor írj, ha van mondanivalód, üzeneted!
Mikor érdemes elküldeni?
- Ha még az állásinterjú napján küldöd, nem sokkal az interjú után, arról az árulkodik, hogy nem azért írtál köszönőlevelet, mert olyan sokat fontolgattad volna a lényeges kérdéseket, hanem az jön le belőle, hogy csak felelőtlen voltál az interjún, kihagytál valamit, ez hazafele eszedbe jutott, és most kapkodva megpróbálod pótolni (pedig lehet valóban ez a helyzet).
- Abban az esetben nem gond az interjú napján küldeni, ha a találkozó például reggel 8-kor volt, Te pedig délután 5-kor küldöd el az e-mailt.
- A ló túloldalára sem érdemes átesni: ha a következő héten küldesz e-mailt, esélyes, hogy csak az időd fecsérled, hiszen ennyi idő alatt már általában születik döntés – még ha csak ötlet szinten is – a továbbiakról, és kaptál már volna levelet egy esetleges örömhírről vagy második körről.
- A legideálisabb az interjú utáni napon küldeni. Tiszta fejjel kelsz fel Te is, az interjúztatód is, valóban volt időd kérdéseken gondolkozni (vagy a fennmaradtakat megválaszolni), és ítélet sem született még rólad a HR-es részéről.
Mi szerepeljen benne?
- Megszólítás: Mivel már túl vagytok egy személyes találkozón, túl távolságtartónak hatna a “Kedves HR-es kolléga” vagy a “Tisztelt XY cég!” köszönés. Célszerű közvetlen azt a személyt megszólítani, aki interjúvolt.
- Köszönet: Avagy, a már köszönőlevélnek hívják, köszönj is meg benne valamit – mégpedig a lehetőséget, hogy részt vehettél az interjún, hogy meghívtak a céghez. Röviden szót ejthetsz a benyomásaidról is (szimpatikus volt a csapat, ízlésesnek találtad az irodát, el tudnád magad képzelni ott, stb.).
- Remények: Fejezd ki reményeid azzal kapcsolatban, hogy találkoztok még, hogy bemutathatod képességeid a következő interjún is.
- Kérdések: Ha maradt még benned kérdés az interjú után, a köszönőlevél tökéletes alkalom, hogy feltedd. Bár vannak kényesebb témák, amiket nem igazán lehet jól tárgyalni e-mailben (ilyen például a bérigény), arra mondjuk rá lehet kérdezni, hogy működik az ebédszünet a cégnél.
- Válaszok: Avagy, ami a cikk elején is említve lett: Ha az interjú alatt nem tudtál minden kérdésre teljesen válaszolni, vagy egészen konkrétan azt mondtad, további átgondolást igényel a dolog, a köszönőlevélben adj – lehetőleg minél kifejtettebb és/vagy határozottabb – válaszokat ezekre! Ilyen kérdés lehet például az, hogy melyik műszakban dolgoznál szívesen, de nem az, hogy mi az öt legnagyobb félelmed. Ez utóbbiaknak például az lényege, hogy ott helyben mit válaszolsz, és mit árul el a személyiségedről.
Mi NE szerepeljen benne?
- Nyomatékosítás: Önmagában a köszönőlevél megírása és elküldése is egy igen erős utalás arra, hogy még komolyan érdekel téged a pozíció, ha külön sorokat szentelsz annak, hogy mennyire lelkes vagy és mennyire szeretnéd a munkát, az könnyen átcsaphat könyörgésbe.
Milyen hatása lesz?
Röviden: Ha jól csinálod, akkor jó. A köszönőlevél egy egészen ritka szokás, ezért ha egy szépen megfogalmazott üzenetet írsz, a fentebb említettek szerint tökéletes időpontban, akkor biztos, hogy ki tudsz tűnni a többi jelölt közül, és hogy kisebb-nagyobb mértékben
növeled az esélyeid a munkáltatónál!
A leges legrosszabb eshetőség ami megtörténhet, hogy a HR-es teljesen semlegesen kezeli a leveled. Akármilyen szájíze is lesz a köszönőlevél olvasása után – vagy csak azután, hogy meglátta, érkezett egy ilyen -, annyi biztos, hogy jobban fog emlékezni a nevedre miatta!
Minta köszönőlevél
Fontos! Egy minta úgy működik jól, ha támpontként használod, nem pedig úgy, hogy csak a neved cseréled ki benne! Egy HR-es sem szeretne ugyanolyan megfogalmazású sablon leveleket kapni – ezzel el is vesztenéd azt az előnyt, amit magával a köszönőlevéllel tudnál szerezni!
> A köszönőlevél minta letöltéséhez kattints ide! <
Hamarosan akár Te is gondolkozhatsz köszönőleveleden, ha a cvonline.hu-n jelentkezel állásokra! Nézz szét legfrissebb állásajánlataink között, vagy használd keresőnket, hogy megtaláld a számodra megfelelő munkahelyet! Ha még több esélyt szeretnél adni magadnak, töltsd fel önéletrajzod is, vagy kérj állásértesítőt, hogy elsők közt értesülj a legújabb ajánlatokról!